Saturday, June 05, 2021

Gusti Minyak Kirkpinar, Sukan dari Turki.

 

KIRKPINAR OIL WRESTLING
SuKAN

GUSTI, yang diterima sebagai sukan nenek moyang orang Turki, adalah salah satu sukan tertua dalam sejarah manusia. 

Ketika berkaitan dengan gusti di Turki, perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah Wrestling Oil Kırkpınar. 'Gusti minyak' adalah bentuk gusti di mana ahli gusti memakai seluar kulit (kispet) dengan pinggang dan kakinya diikat dengan tali dan bersaing di rumput dengan dilumuri dengan minyak zaitun. 

Pertandingan gusti minyak ini, yang bermula pada abad ke-19, dianggap sebagai acara sukan terpanjang di dunia. Menurut legenda, gusti minyak Kırkpınar dimulakan dengan peralihan orang Turki ke Thrace pada tahun 1361. Pertandingan yang telah dianjurkan selama lebih dari 650 tahun diadakan di lokasi Sarayiçi di Edirne. 

Gusti Minyak Kırkpınar berlaku pada akhir bulan Jun dan awal bulan Julai, yang berlangsung selama seminggu. Pehlivan yang memenangi pertandingan memenangi tali pinggang emas dengan mengambil gelaran "Başpehlivan" dan akan memiliki tali pinggang emas ini sehingga pertandingan berikutnya satu tahun.

Gusti Minyak Kırkpınar telah masuk dalam senarai Warisan Budaya Tidak Berwujud UNESCO sejak 2010.

(IH)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Perhatian untuk politik di Malaysia, biarlah fakta berbicara. Kita bosan dengan celuparnya 'barua-barua' DAP.

Ini, DAP anti Islam..

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

Perang Covid-19, 400,000 pasangan berkahwin dalam 5 hari di China.

 

Di China, dengan dimulakannya normalisasi selepas memerangi wabak jenis baru Coronavirus (Covid-19), terdapat letupan dalam jumlah pernikahan dan majlis perkahwinan.

Lebih daripada 400,000 pasangan berkahwin pada hari cuti Hari Pekerja selama 5 hari di negara ini.

Dengan permulaan normalisasi di negara ini, di mana kebanyakan perkahwinan ditangguhkan tahun lalu kerana wabak itu, banyak pasangan memanfaatkan cuti Hari Pekerja.

Menurut angka rasmi, lebih daripada 400 ribu perkahwinan diadakan dalam 5 hari.

Ketika permintaan untuk tenaga profesional seperti jurugambar, juru kamera dan pendandan rambut tiba-tiba meningkat, dewan perkahwinan dan syarikat organisasi mengalami kesulitan dalam memberikan perkhidmatan.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Galakan menikahi wanita yang subur.

Soalan: Apakah terdapat hadith berkaitan galakan menikah dengan wanita yang subur?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Allah SWT menciptakan setiap makhluk itu secara berpasang-pasangan seperti lelaki dan wanita. Lalu Allah SWT mensyariatkan perkahwinan bagi mereka yang mampu sebagaimana firman Allah SWT:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً

al-Rum:21

Maksudnya: “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.”

Tambahan pula, agama kita amat menggalakkan setiap umatnya agar berkahwin berdasarkan hadith-hadith yang sahih. Akan tetapi, di sana terdapat beberapa ciri-ciri yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada kita sebagai panduan sebelum mendirikan rumahtangga.

Berdasarkan soalan di atas, terdapat sebuah hadith daripada Ma’qil bin Yasar berkata: Telah datang seorang lelaki kepada Nabi SAW lalu berkata:

إِنِّي أَصَبْتُ امْرَأَةً ذَاتَ حَسَبٍ وَجَمَالٍ، وَإِنَّهَا لَا تَلِدُ، أَفَأَتَزَوَّجُهَا، قَالَ: "لَا." ثُمَّ أَتَاهُ الثَّانِيَةَ فَنَهَاهُ، ثُمَّ أَتَاهُ الثَّالِثَةَ، فَقَالَ: "تَزَوَّجُوا الْوَدُودَ الْوَلُودَ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ."

Maksudnya: “Sesungguhnya aku telah bertemu dengan seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan cantik tetapi dia seorang yang tidak boleh melahirkan anak. Maka, apakah aku boleh menikahinya? Rasulullah SAW menjawab: “Jangan.” Kemudian lelaki itu datang buat kali yang kedua maka Baginda SAW juga melarangnya. Lalu lelaki itu datang buat kali yang ketiga, maka Nabi SAW bersabda: “Kahwinilah kamu akan wanita yang penyayang, subur kerana aku merasa bangga dengan memiliki umat yang banyak.” [Riwayat Abu Daud (1050)] [Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai sanad hadith adalah kuat]

Hadith ini menunjukkan bahawa anjuran Nabi SAW agar lelaki ini berkahwin dengan wanita yang penyayang supaya dia (isteri) dapat menyayangi suaminya dan yang subur pula adalah yang boleh melahirkan ramai anak. Hadith ini diikat dengan dua ciri ini kerana jika seorang wanita itu tidak bersifat dengan penyayang maka ia akan menjadikan tarikan suami kepadanya berkurangan. Adapun, jika wanita itu tidak bersifat subur maka ia tidak mencapai salah satu tuntutan iaitu meramaikan umat dengan melahirkan ramai anak. Selain itu, kedua ciri ini kebiasaannya terdapat pada wanita yang masih dara. Tambahan pula, hadith ini juga menunjukkan isyarat agar kekal dengan perkahwinan yang mana terdapat padanya (pada isteri) dua ciri atau sifat tersebut. [Lihat: ‘Aun al-Ma’bud, 33-34/6]

Justeru itu, hadith ini merupakan salah satu petunjuk atau hadyu nabawi dalam memilih pasangan hidup. Tuntutan ini bukanlah bersifat wajib, bahkan ia merupakan satu galakan kerana Nabi SAW berbangga melihat umatnya ramai di akhirat kelak. Seperkara lagi, anak merupakan rezeki daripada Allah SWT dan Allah SWT berhak untuk memberikan rezeki tersebut kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Untuk itu, janganlah kita bersedih jika Allah SWT belum lagi mengurniakan kita cahaya mata atau Allah SWT tidak mengurniakan kita cahaya mata. Tugas kita sebagai seorang hamba adalah sentiasa berdoa serta berusaha dengan bersungguh-sungguh dan selebihnya kita serah kepada Allah SWT.

Penutup

Kesimpulannya, antara kunci kebahagian rumahtangga adalah apabila mana-mana pasangan mendapatkan cahaya mata. Bahkan, ini akan menguatkan lagi hubungan di dalam perkahwinan tersebut. Untuk itu, menjadi tanggungjawab kita untuk mengikut setiap panduan yang telah diberikan oleh junjungan besar kita Nabi SAW. Akhirnya, semoga Allah SWT mengurniakan zuriat-zuriat yang soleh dan solehah serta penyejuk mata buat ibubapa. Amin.

Wallahua’lam

Lagi Bukti Wakil Rakyat PN Tidak Kedekut, Korban Gaji Demi Rakyat.

 

Wakil rakyat PN korban gaji demi rakyat

RANTAU PANJANG: Kerajaan Perikatan Nasional (PN) bukan hanya sekadar bercakap sahaja, sebaliknya turut mengorbankan gaji bulanan bagi membantu penduduk yang terjejas akibat penularan Covid-19.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Dato’ Siti Zailah Mohd Yusof berkata, bagi wakil rakyat dan lantikan politik yang mewakili PAS sudah lama mereka memotong gaji bulanan untuk tabung parti.

Malah wakil rakyat di Kelantan juga dipotong elaun bulanan untuk Tabung Serambi Mekah sejak dahulu sehingga sekarang bagi membantu rakyat yang ditimpa musibah.

“Menteri, timbalan menteri, ahli Parlimen atau mana-mana lantikan politik lain yang mewakili PAS sudah biasa dengan perkara itu.

“Gaji mereka sejak awal lagi dipotong untuk parti untuk membantu jemaah dan apa saja keperluan rakyat,” katanya selepas menyampaikan sumbangan kepada peniaga Pasar Tasek Raja Pasir Mas yang terjejas dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 semalam.

Sumbangan berupa bakul makanan itu diberikan kepada 153 peniaga pasar secara pandu lalu, diadakan di Pusat Khidmat Parlimen Rantau Panjang.

Program itu diadakan secara berperingkat-peringkat bermula jam 9 pagi.

Siti Zailah yang juga ahli parlimen Rantau Panjang berkata, pimpinan PAS khususnya wakil-wakil rakyat daripada parti itu tidak menghadapi sebarang masalah tidak ambil elaun selama tiga bulan.

“Ini kerana sebagai ahli PAS sejak sekian lama kami dididik dengan memotong gaji sebanyak 25 peratus untuk parti.

“Dan sekarang gaji bulanan menteri dan timbalan menteri tidak diambil untuk dimasukkan ke dalam Akaun Amanah Bencana Negara sebagai membiayai perbelanjaan berkaitan Covid-19,” ujarnya.

Baru-baru ini Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan anggota kabinet bersetuju tidak mengambil gaji masing-masing selama tiga bulan mulai Jun ini.

“Alhamdulillah kita bersyukur kerana apa yang dilakukan ini adalah untuk membantu rakyat,” tambahnya. – HARAKAHDAILY 4/6/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Wakil rakyat PN pun buktikan mereka dan partinya bukan kedekut. Tidak ikut Islam, partinya tidak prihatin rakyat dan kedekut. Ini, DAP anti Islam..

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

Islam Wetu Telu Di Pulau 1,000 Masjid, Indonesia.

 

Indokini: Pulau Lombok dan Islam Wetu Telu

WALAUPUN Islam Wetu Telu Islam mendakwa bahawa ajarannya didasarkan pada tiga otoritas, iaitu Al-Quran, Hadis dan Ijma, ketika menyangkut doktrin Rukun Islam, sebenarnya terdapat perbezaan pelaksanaan antara Wetu Telu Islam dan Islam secara umum.

Pulau Seribu Masjid. Itulah namanya yang disematkan di pulau Lombok di Nusa Tenggara Barat (NTB). Sudah tentu ungkapan itu hanyalah kiasan. Dengan nada hiperbolik, ungkapan tersebut menggambarkan jumlah masjid yang tidak terkira banyaknya sebagai tanda kekuatan Islam yang berakar umbi dalam masyarakat. Mari cuba bayangkan ungkapan itu!

Seperti yang diketahui secara geografi, NTB terdiri daripada dua pulau besar. Pulau Lombok dan Pulau Sumbawa. Selain itu, terdapat juga ratusan pulau kecil di sekitarnya. Badan Perangkaan Pusat (BPS) mencatatkan 279 pulau. Sebanyak 235 pulau yang merupakan pulau yang tidak berpenghuni.

Luas kawasan NTB ialah 20,153,15 km persegi. Sementara itu, khusus untuk Pulau Lombok, luasnya hanya sepertiga, yaitu 5,435 kilometer persegi. Menurut data BPS 2016, seluruh wilayah NTB mempunyai 96.78 peratus umat Islam. Khusus untuk Pulau Lombok, Lombok Barat mencatat 94.33 peratus, Lombok Timur 99.92 persen, dan Lombok Tengah 99.65 persen.

Agaknya itulah alasannya, jika anda mengunjungi pulau Bali, anda akan melihat ribuan kuil, maka ketika anda mengunjungi pulau Lombok, anda akan segera melihat ribuan masjid.

BPS 2017 mencatatkan bahawa jumlah masjid di Provinsi NTB adalah 5,224. Sebahagian besar dari mereka berada di Kabupaten Lombok Timur dengan 1,341 masjid, Kabupaten Lombok Tengah 1,227 masjid, dan 610 masjid Kabupaten Lombok Barat. Angka ini sangat mungkin meningkat mendadak, jika dihitung doa dan pelanggaran.

Hampir pasti setiap kampung mempunyai masjid. Ukuran masjid selalunya agak besar. Anda boleh mula membayangkan, betul, perkaitan frasa Pulau Seribu Masjid?

Secara semula jadi, ketika Sidang Kemuncak Perjalanan Halal Sedunia di Abu Dhabi 2016 memberikan 12 anugerah untuk Indonesia, 3 kategori ditugaskan ke pulau di sebelah timur pulau Bali. Pertama, Resort Pantai Halal Terbaik di Dunia: Novotel Lombok Resort & Villas, kedua, Destinasi Bulan Madu Halal Terbaik di Dunia: Wilayah Lembah Sembalun, dan ketiga, Laman Web Pelancongan Halal Terbaik Dunia: www.wonderfullomboksumbawa.com.

Masjid Bayan Beleq adalah masjid Wetu Telu yang terletak di Jalan Labuan Lombok, Desa Bayan, Kabupaten Bayan, Kabupaten Lombok Utara. Sumber gambar: Khas

Tahun sebelum itu juga. Sidang Kemuncak Perjalanan Halal Dunia 2015 menganugerahkan dua anugerah untuk Pulau Seribu Masjid. Iaitu, Destinasi Bulan Madu Halal Terbaik di Dunia dan Destinasi Pelancongan Halal Terbaik di Dunia.

Terdapat beratus pulau kecil. Mudah dibayangkan, panorama semula jadi sangat menarik. Sekiranya anda seorang pencinta pelancongan laut, panorama pantai menawarkan pantai berpasir putih lembut hingga pantai berpasir merah jambu romantis; Terdapat banyak tempat menyelam jika anda ingin melihat pelbagai jenis terumbu karang dan ikannya. Atau anda juga ingin melayari ombak, tidak ada beberapa tempat untuk dipilih. Kegiatan menyikat pulau-pulau kecil yang tidak berpenghuni juga boleh menjadi pilihan jalan kaki alternatif.

Sudah tentu bukan hanya pelancongan laut dan pantai. Predikat Destinasi Bulan Madu Halal Terbaik di Dunia yang merujuk kepada Desa Sembalun, jelas merupakan destinasi semula jadi pergunungan. Terletak di lembah Gunung Rinjani, Sembalun Village terletak pada ketinggian 1,156 meter dari permukaan laut.

Bukan hanya menawarkan udara sejuk serta pemandangan pergunungan yang indah dan beberapa air terjun yang indah, ke Sembalun, anda juga akan menjumpai lawatan desa tradisional Sasak. Juga dari Desa Sembalun, anda boleh mula mendaki Gunung Rinjani.

Sekiranya Gunung Agung menara dengan megah di tengah pulau Bali, maka di tengah-tengah pulau Lombok juga menara Gunung Rinjani dengan anggun. Keindahan pemandangan gunung berapi setinggi 3.726 meter dari aras laut telah terkenal di seluruh dunia. Lihat, satu barisan anugerah telah disematkan.

Pada tahun 2004, gunung ini menerima anugerah dari Conservation International dan National Geographic Traveller di World Legacy Award dalam kategori Destination Stewardship. Pada tahun 2005, Taman Nasional Gunung Rinjani dimasukkan dalam 3 Anugerah Pelancongan untuk Tommorow teratas dalam kategori Anugerah Destinasi dari Majlis Pelancongan & Pelancongan Dunia. Dan pada tahun 2007, Gunung Rinjani menjadi finalis dalam Anugerah Pelancongan untuk Tommorow.

Bukan itu sahaja. Pada Persidangan Antarabangsa mengenai Geopark Global UNESCO di Itali pada bulan September 2018, Gunung Rinjani telah ditetapkan sebagai Geopark Global UNESCO.

Bercakap mengenai kekayaan pemandangan semula jadi, jelas bahawa Pulau Seribu Masjid tidak akan kalah dengan jiran terdekatnya, Pulau Seribu Kuil, Pulau Bali. Persoalannya, bagaimana dengan potret pelancongan budaya?

Lawatan Budaya Islam tempatan

Bercakap mengenai aspek demografi, penduduk terbesar di Pulau Lombok adalah etnik Sasak. Jumlahnya dianggarkan sekitar 80 peratus. Selain itu, terdapat juga etnik Mbojo di Pulau Bima dan etnik Sumbawa di Pulau Sumbawa. Bahkan orang Bali dan Jawa tidak terkecuali.

Sangat menarik untuk diperhatikan, seorang antropolog Judith L Ecklund pernah berkata, "Menjadi Sasak adalah menjadi Muslim". Walaupun ia menyederhanakan wajah Islam sebagai model bagi etnik Sasak, itu pasti satu kesalahan. Kerana Lombok adalah potret mosaik Islam yang menggambarkan kepelbagaian wajah Islam di Indonesia.

Sumber gambar: Nusantara Islam

Walaupun ketika ini Islam di Lombok dikenali sebagai stereotaip, cenderung dipraktikkan secara ortodoksi dan ketegaran dibandingkan dengan wilayah lain, tentu pandangan itu tidak sepenuhnya benar. Pulau Lombok juga menyimpan variasi model Islam yang lain.

Lakukan perjalanan ke Desa Sembalun di kaki Gunung Rinjani, misalnya. Sudah pasti bahawa semua orang di kampung itu harus mengakui bahawa mereka telah memeluk Islam. Namun, jika kita melihat secara mendalam, jelas bagaimana model Islam orang-orang di lembah itu masih melekat pada warna ritual warisan nenek moyang.

Tidak jauh bezanya dengan orang-orang di lereng Gunung Agung di pulau Bali, beberapa orang di lereng Gunung Rinjani juga masih mempercayai kekuatan ghaib yang menjaga gunung. Seperti diketahui, Gunung Rinjani oleh orang Sasak dianggap sebagai sumber kekuatan rohani dan juga tempat tinggal Dewi Anjani.

Dikatakan bahawa Dewi Anjani adalah sosok wanita ajaib yang pada awalnya manusia, tetapi kemudian berubah menjadi ratu jin. Dikatakan lagi, bahawa keturunan Dewi Anjani adalah anak yang menyebarkan agama Islam di pulau Lombok. Oleh itu, orang-orang di sekitar lereng Gunung Rinjani juga percaya bahawa orang jin yang mendiami gunung itu adalah jin Islam.

Sekiranya anda mengunjungi Desa Bayan di Kabupaten Lombok Utara, anda tidak hanya akan segera menemui sebuah kampung tradisional yang masih mempunyai adat istiadat yang kuat. Terdapat juga model Islam khas masyarakat Sasak.

"WetuTelu". Itulah bentuk agama Islam dari etnik Sasak yang biasa disebut. Boleh dikatakan bahawa Desa Bayan adalah pusat komuniti Islam Wetu Telu.

Istilah ini banyak dikenali melalui penerbitan karya Dr J van Ball yang ditulis pada tahun 1940. Karya ini kemudiannya diterjemahkan oleh Koentjaraningrat dengan judul Pesta Alip di Bayan. Perayaan Alip adalah ritual yang diadakan setiap lapan tahun sekali. Ritual ini bertujuan untuk memelihara makam nenek moyang Bayan di kompleks makam Masjid Bayan kuno.

Sebenarnya, tidak begitu jelas sejak ketika istilah Islam Wetu Telu ini mula muncul. Ini kerana istilah "wetu" nampaknya tidak diketahui dalam perbendaharaan kata bahasa Sasak-Bayan. Malangnya, istilah wetu sering disalahartikan sebagai makna "masa".

Kerana diduga Islam disebarkan oleh orang Jawa, istilah wetu sering dipasangkan dengan istilah "metu" dalam bahasa Jawa, yang berarti "muncul" atau "keluar". Sementara kata "telu" dalam bahasa Sasak-Bayan bermaksud "tiga".

Akibatnya, gabungan dua suku kata Metu Telu atau Wetu Telu bermaksud muncul dari tiga perkara. Tidak mengherankan, seringkali difahami bahawa Wetu Telu Islam mempunyai pandangan hidup-telu (tiga), seolah-olah angka itu adalah angka suci.

Dalam konteks makna ini, Islam Wetu Telu mengenali tiga sistem pembiakan: mentioq (biji), mentelok (bertelur), dan menganak (beranak). Ketiga-tiga sistem pembiakan ini menjadi pendahulu dari semua kehidupan di alam semesta sebagai bukti kebesaran Tuhan.

Sumber lain mengatakan bahawa ungkapan Wetu Telu berasal dari bahasa Jawa, iaitu Metu Saking Telu, yang bermaksud keluar atau berasal dari tiga perkara: Al-Quran, Hadis dan Ijma. Ini bererti bahawa ajaran masyarakat Islam Wetu Telu juga berasal dari ketiga-tiga pihak berkuasa ini.

Walau bagaimanapun, walaupun Wetu Telu Islam mendakwa bahawa ajarannya berasal dari tiga pihak berkuasa, iaitu Al-Quran, Hadis dan Ijma, yang berbicara mengenai Rukun Islam, sebenarnya terdapat perbezaan pelaksanaan antara Islam Wetu Telu dan Islam secara umum.

Pintu Masuk di Desa Segenter, Lombok. Sumber gambar: Khas

Bercakap mengenai Shahada, misalnya, pada dasarnya tidak ada perbezaan zat antara Akidah Islam Wetu Telu dan Akidah Islam secara umum. Akidah Islam Wetu Telu juga memuatkan pengakuan tentang keesaan Allah dan Muhammad sebagai Rasul Allah. Namun — di sinilah ia menjadi menarik — pengucapan Akidah Islam Wetu Telu tidak dibaca dalam bahasa Arab tetapi dalam bahasa Jawa.

"Weruh ingsun nora ana putera liane Allah, dan weruh ingsun setuhune Nabi Muhammad utusan Allah".

Mengenai doa, beberapa etnografer tempatan menjelaskan bahawa telah disahkan bahawa masyarakat Bayan sendiri (menjelajah dari sudut pandang asli) telah mengesahkan bahawa mereka berdoa lima kali sehari. Alias ​​tidak berbeza dengan penganut Islam secara umum: iaitu solat Fajr, Zuhur, Asr, Magrib, dan Isya.

Namun, sumber etnograf tempatan yang lain juga menyatakan bahawa penganut Wetu Telu hanya berdoa pada tiga kali. Iaitu, solat Jumaat, solat jenazah, dan doa untuk dua hari raya (Idul Fitri dan Idul Adha). Menariknya, pada saat solat Jumaat, pada hari itu, umat Islam Wetu Telu akan melakukan tiga solat pada tiga waktu: awal pagi (solat Fajr), senja (solat Maghrib), dan malam (solat Isyak).

Perbezaan Islam Wetu Telu juga dapat dilihat dalam ritual puasa. Bagi penganut Islam Wetu Telu, puasa hanya dilakukan pada tiga waktu dalam bulan Ramadhan. Iaitu, pada awal bulan, pada pertengahan bulan, dan akhirnya pada akhir bulan.

Dalam menjalankan ibadah puasa, penganut ajaran Islam Wetu Telu juga mempunyai beberapa pantang larang, termasuk, tidak dapat melakukan pekerjaan, tidak dapat berbohong, dan tidak dibenarkan keluar rumah.

Bercakap mengenai zakat, pengikut Islam Wetu Telu tidak memberikan zakat kepada orang miskin, tetapi sebaliknya kepada kyai sebagai bentuk pengembalian. Bagi mereka, zakat diserahkan kepada kyai mereka dengan tujuan mencari kesejahteraan dan memperbaiki kehidupan di dunia dan akhirat. Sedangkan rukun Islam yang terakhir, iaitu ibadah haji, boleh dikatakan tidak diketahui.

Di sebalik semua perbezaan Islam Wetu Telu, ada kata kunci penting: "jangan pernah lupa nenek moyang anda".

Ajaran Islam Wetu Telu memandang kewujudan nenek moyang sebagai entiti perantara yang dapat mewakili hubungan antara manusia dan Tuhan. Mereka percaya, nenek moyang membawa berkat Tuhan, dapat memberikan perlindungan dan kesejahteraan kepada keturunan mereka. Sebagai perantara, kewujudan nenek moyang berfungsi untuk mendekatkan hubungan keturunan mereka dengan Tuhan.

Sebaliknya, akan ada sekatan jika keturunan mengabaikan kewujudan nenek moyang. Sekatan adalah ghaib seperti nasib buruk, kesukaran hidup, dan perkara lain seperti itu. Dalam bahasa Sasak-Bayan, sanksi ini disebut sebagai kebendon, bertemu, dan wabah manuh.

Ya, dalam kehidupan sehari-hari, dapat dilihat bahawa masyarakat Islam Wetu Telu berpegang teguh pada peraturan dan nilai tradisional. Oleh mereka peraturan itu disebut "malik". Bagi umat Islam Wetu Telu, terutama di Desa Bayan, pemlik tidak hanya dianggap sebagai larangan atau pantang larang. Tetapi juga, norma dan peraturan permainan yang mesti dipegang dan diturunkan dari satu generasi ke generasi berikutnya. (W-1) Isnin, 25 Mac 2019 

Friday, June 04, 2021

10 Mati, Itulah bahaya arak kencing syaitan.

 

10 penduduk kampung mati minum arak beras tercemar.

PHNOM PENH: Sekurang-kurangnya 10 penduduk kampung di daerah Pursat dekat barat laut Kemboja maut selepas meminum arak beras buatan tempatan.

Ketua Polis Daerah Krakor, Kolonel Em Run, berkata arak berkenaan disyaki mengandungi tahap metanol yang tinggi sehingga menyebabkan kematian.

Kes berlaku di tiga perkampungan Ansar Chambak di daerah Krakor ketika mangsa didapati meminum arak beras yang tercemar ketika upacara pengebumian salah seorang jiran mereka minggu lalu.

"Semua mangsa termasuk lapan wanita dan dua lelaki disahkan mati manakala beberapa lagi dimasukkan ke hospital selepas minum arak tercemar.

"Mangsa mempunyai gejala yang sama seperti keradangan mata, sakit dada, kesukaran bernafas, pening, sakit kepala dan kelesuan," katanya ketika dihubungi agensi berita Xinhua.

Menurut Em Run, sampel arak toksik itu kemudiannya dibawa ke makmal ujian di ibu kota Phnom Penh dan keputusan belum lagi diterima.

"Pasangan tempatan yang menghasilkan arak itu ditahan Rabu lalu dan peruncit di daerah berkenaan dinasihat menghentikan sementara penjualan arak beras itu," katanya.

Di Kemboja, arak beras popular di kawasan luar bandar kerana harganya yang murah.

Kes terbaru itu adalah yang ketiga dalam tempoh kurang sebulan, selepas 24 orang maut kerana keracunan arak beras dalam kes berasingan kurang sebulan lalu, masing-masing di wilayah Kandal dan Kampot, menurut Kementerian Kesihatan.

Kes berkenaan membabitkan arak buatan tempatan yang mengandungi kadar metanol tahap toksik sehingga boleh menyebabkan kehilangan penglihatan, walaupun diambil dalam dos yang kecil.

Polis memaklumkan, sekurang-kurangnya 15 orang merangkumi pembuat dan penjual arak beras ditahan.

Kementerian Kesihatan pula menasihati orang ramai supaya tidak mengambil minuman yang tercemar.

Katanya, sampel arak toksik turut dibawa ke makmal ujian di ibu kota Phnom Penh dan keputusan belum lagi diterima.

"Seorang pasangan tempatan yang menghasilkan arak itu ditahan Rabu lalu. Buat peruncit di daerah berkenaan dinasihatkan untuk hentikan sementara penjualan arak beras itu," katanya.

Mengesahkan kematian itu berpunca akibat keracunan adalah Pengarah Jabatan Kesihatan Wilayah Pursat, Khoy Dy, namun tidak memperincikan secara lanjut perkara itu. - AGENSI.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: 10 Mati, itulah bahaya arak kencing syaitan. Kerana itulah Islam mengharamkan arak, untuk kebaikan diri manusia itu sendiri, walaupun sudah diubah dari 'lebel kampung'nya.

Di Malaysia, biarlah puak-puak dia dan 'barua-barua'nya yang 'mente  kedarah' najis kencing syaitan itu, kerana dalam parti sekularnya, buat maksiat itu hak pribadi.. Bengong bertingkat!

Dron Turki 'Pengubah Permainan' dalam perang. -AS &Antarabangsa.

 

1. Akhbar AS: 'SIHA Buatan Turki Mengambil Bahagian Sebagai "Pengubah Permainan" dalam Perang'


The Wall Street Journal, salah satu surat khabar terkemuka Amerika Syarikat (AS), menulis bahawa kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata kos rendah rendah (SIHA) yang dihasilkan di Turki, mengambil bahagian sebagai "pengubah permainan" dalam perang di Syria, Libya dan Azerbaijan.

Dalam berita yang diterbitkan oleh James Marson dan Brett Forrest, menggunakan tajuk: "SIHA Turki kos rendah membentuk semula zon konflik dan geopolitik."

Berita itu mengatakan bahawa tentera kecil di seluruh dunia beralih ke alat serangan yang lebih murah untuk menghadapi musuh mereka yang lengkap,

"Taktik perang baharu ini, yang terbukti berhasil dalam konflik serantau tahun lepas, telah mengubah keseimbangan strategis di sekitar Turki dan Rusia." Katanya.

''Teknologi digital kos rendah yang dihasilkan di Turki telah menghancurkan kereta kebal, kenderaan perisai dan sistem pertahanan lain milik Rusia dalam perang di Syria, Libya dan Azerbaijan. SIHA ini sekurang-kurangnya sama berkesannya dengan kenderaan tempur berteknologi tinggi tetapi mahal, namun ia adalah masa depan yang murah.'' Kata berita itu.

Berita itu berkata bahawa kenderaan-kenderaan udara ini, yang boleh terbang sendiri atau berkumpulan, sebelum ini mengambil tugas pesawat perang yang sangat mahal,

"SIHA ini boleh bertahan di udara selama 24 jam dan menemukan jurang dalam sistem pertahanan udara, ia membantu pesawat perang untuk menargetkan dan melancarkan peluru berpandu sendiri." 

"Kejayaan drone-drone ini telah membantu Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan meningkatkan pengaruh wilayahnya tanpa mempertaruhkan sejumlah besar tentera atau peralatan mahal." Kata berita itu sambil melapor bahawa SIHA buatan Turki juga berkesan dalam kemenangan Azerbaijan di Nagorno-Karabakh pada bulan November.


2. Peningkatan Minat Antarabangsa terhadap Produk UAV dan SİHA Turki.


Perjanjian yang ditandatangani antara Turki dan Poland mengenai penjualan 24 kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata Bayraktar TB2 (SİHA) menarik perhatian Turki sekali lagi. Bayraktar TB2 SİHA, yang sebelumnya dijual ke Qatar, Libya, Ukraine dan Azerbaijan, akan dieksport ke negara anggota NATO dan EU untuk pertama kalinya dengan perjanjian ini.

Terdapat beberapa sebab di sebalik peningkatan minat antarabangsa terhadap produk UAV dan SİHA Turki dan pilihan Poland untuk platform ini.

Pertama sekali, penggunaan produk industri pertahanan Turki yang berkesan dalam persekitaran pertempuran sebenar dan hasilnya yang berjaya membolehkan mereka berubah menjadi sistem senjata yang sangat kompetitif di pasaran antarabangsa.

Platform UAV dan SİHA Turki memimpin dalam hal ini. Kejayaan luar biasa sistem TB2 Bayraktar dalam persekitaran konflik yang berbeza seperti Syria, Libya dan  Nagorno-Karabakh baru-baru ini ,membawa perhatian antarabangsa. 

Ketidakberkesanan sistem pertahanan udara Rusia, yang dianggap memiliki kemampuan unggul, terhadap Bayraktar TB2 telah menyebabkan munculnya perbincangan baru bahkan dalam konteks doktrin angkatan bersenjata.

Pengalaman platform UAV dan SİHA Turki telah menunjukkan bahawa platform ini boleh berjaya bukan hanya dalam tugas pengintaian, pengawasan dan perisikan, tetapi juga dalam tugas seperti menekan sistem pertahanan udara / peluru berpandu atau meneutralkan unit perisai musuh.

Aspek penting lain yang menjadikan produk industri pertahanan Turki berdaya saing di pasaran pertahanan antarabangsa ialah ia menawarkan penyelesaian yang menjimatkan. Walaupun terdapat dominasi besar sistem UAV dan SİHA buatan Amerika di kalangan negara anggota NATO, diketahui bahawa platform ini adalah sistem yang mahal bahkan untuk kegunaan AS sendiri.

Sebaliknya, adanya kawalan dan halangan serius terhadap eksport platform tersebut sesuai dengan undang-undang Amerika juga menimbulkan kesan pencegahan terhadap negara pembeli. Sebaliknya, sistem UAV dan SİHA Turki menawarkan peluang perolehan yang fleksibel dengan harga yang jauh lebih berpatutan. 

Perjanjian antara Turki dan Poland berpotensi menghasilkan beberapa akibat geopolitik selain penjualan senjata. Pertama sekali, hakikat bahawa Poland adalah negara anggota NATO, selain memperbaiki hubungan Turki-NATO, juga meningkatkan semangat kerjasama dalam NATO.

Sebaliknya, kenyataan bahawa negara yang dianggap Poland sebagai ancaman terbesar, seperti Ukraine, adalah Rusia, adalah alasan lain yang menjadikan penjualan ini bermakna. Penjualan TB2 ke Poland selepas Ukraine adalah langkah konkrit bertentangan dengan dasar Rusia. 

Dalam pengertian ini, kedua-dua peningkatan dan peningkatan kemampuan Turki dan sekutunya, yang berjiran dengan Rusia, akan menunjukkan bahawa bidang tindakan Rusia tidak seluas itu. Walaupun Rusia mempunyai kritikan terhadap Turki dalam hal ini, perlu diingat juga bahawa Ankara mengabaikan kritikan ini.

(IH)

Kes rasuah Guan Eng ditangguh ke 12 Julai

 

Lim Guan Eng - Foto Bernama

KUALA LUMPUR: Perbicaraan kes rasuah bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, yang menghadapi empat pertuduhan membabitkan pembinaan terowong dasar laut dan projek pembinaan jalan utama di negeri itu yang sepatutnya bermula Selasa ini di Mahkamah Sesyen di sini, ditangguhkan pada 12 Julai.

Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin, berkata penangguhan itu berikutan pelaksanaan sekatan pergerakan penuh fasa pertama di seluruh negara selama dua minggu hingga 14 Jun ini.

"Perbicaraan kes itu berlangsung di hadapan Hakim Azura Alwi dan pada prosiding 12 Julai nanti, pihak pendakwaan akan memanggil lapan saksi memberi keterangan," katanya.

Sebelum ini, Wan Shaharuddin berkata, 125 saksi pendakwaan termasuk beberapa EXCO Kerajaan Pulau Pinang dijangka dipanggil memberi keterangan dalam perbicaraan kes itu.

Mahkamah sebelum ini menetapkan 8 hingga 11 Jun; 12 hingga 16 Julai; 28 dan 29 Julai, 16 hingga 20 Ogos, 6 hingga 10 September, 20 hingga 24 September dan 13 hingga 17 Disember depan untuk perbicaraan kes.

Mengikut pertuduhan pindaan pertama, Guan Eng, 60, didakwa sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, menggunakan kedudukannya untuk menerima suapan wang RM3.3 juta dengan mengambil tindakan membantu syarikat milik Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli dilantik melaksanakan Projek Pembinaan Jalan-Jalan Utama dan Terowong di Pulau Pinang bernilai RM6,341,383,702.

Kesalahan itu didakwa dilakukan antara Januari 2011 hingga Ogos 2017 di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang.

Bagi pertuduhan pindaan kedua, Guan Eng didakwa meminta suapan 10 peratus daripada keuntungan diperoleh Zarul sebagai upah bagi membantu syarikat milik ahli perniagaan itu dilantik untuk projek sama.

Guan Eng dituduh melakukan perbuatan itu berhampiran Hotel The Gardens, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City, di sini, pada Mac 2011, antara jam 12.30 tengah malam hingga 2 pagi.

Ahli Parlimen Bagan itu juga dituduh atas dua pertuduhan menyebabkan dua lot tanah milik Kerajaan Pulau Pinang bernilai RM208.8 juta dilupuskan kepada syarikat pemaju berkaitan projek terowong dasar laut di negeri itu yang didakwa dilakukan di Pejabat Tanah dan Galian Negeri Pulau Pinang, KOMTAR, pada 17 Februari 2015 dan 22 Mac 2017. – BERNAMA

Komen Weblog Ibnu HasyimBukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral'

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

Aku Di Pulau Sebatik, Sebuah Pulau Ganjil Antara 2 Negara.

 

Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim

Indokini: Aku Di Pulau Sebatik, Sebuah Pulau Ganjil Antara 2 Negara.

HARI ini, rupanga Allah Taala telah hantarkan aku ke sebuah pulau. Namanya Pulau Sebatik. Lama sudah aku berhasrat untuk ke sini, tapi terbatal. Lihat catatan perjalanan kisahku dalam -E-Buku IH-51: Perjalanan Ke Kalimantan

Perjalanan ku dulu tersangkut di Kalimantan Barat, Indonesia, kisah perjalanan 21 siri, kutulis beberapa tahun lalu.

Pulau Sebatik ini, pada saya adalah sebuah pulau yang agak ganjil diperintah oleh dua buah kerajaan, kerajaan Indonesia dan kerajaan Malaysia. Kini saya berada di Sebatik yang bersebelahan Indonesia.

.. telah mulai penuh di tepian Sungai Pancang, sungai kecil di belakang rumah-rumah kampung di patok perbatasan Desa Ajikuning, Kecamatan Sebatik Tengah, ...

Sebatik adalah sebuah pulau yang berada di bahagian utara provinsi Kalimantan Timur. Masyarakat di pulau ini dikenal unik kerana mempunyai dualisme kehidupan iaitu kehidupan Indonesia dan Malaysia. 

Bahkan terdapat rumah-rumah penduduk yang berada tepat  di atas garis perbatasan, sehingga jika dibelah, rumah tersebut akan terbagi dua, ruang tamu masuk wilayah Indonesia, ruang dapur masuk wilayah Malaysia.

Orang Sebatik juga mempunyai keistimewaan, yakni mereka bisa mengakses dua negara hanya dengan membayar sikit wang untuk mendapatkan pasport merah. Dengan pasport merah ini, mereka bebas keluar masuk wilayah Malaysia. 

Ketika keperluan, orang Sebatik lebih ramai dapat ditemukan di Tawau Malaysia daripada di Nunukan, Kalimantan Timur, tentu saja keberadaan pasport ini sangat menggembirakan. Dengan pasport tersebut, orang Sebatik dapat menjual hasil bumi ke Malaysia. Sebaliknya mereka bisa membeli segala keperluan di pasar-pasar tradisional Tawau, Malaysia, seperti baju, barang elektronik dan keperluan pokok lainnya.

Proses jual beli tersebut dilakukan dengan wang Malaysia, ringgit. Kerana keseharian mereka seperti itu, di warung-warung Sebatik juga jual beli menggunakan ringgit, meskipun Sebatik masuk wilayah Indonesia.

Keseluruhan Pulau Sebatik.

Keluasan keseluruhan Pulau Sebatik ialah 452.2 km persegi manakala keluasan Pulau Sebatik yang termasuk dalam wilayah Malaysia ialah 204.7 km persegi. Bagaimanapun jumlah penduduk di wilayah Malaysia hanya 25,000 sahaja berbanding dengan wilayah Indonesia seramai 80,000 orang, lebih 3 kali ganda.

Jarak Pulau Sebatik dari Tawau hanya 8 km sahaja dan dipisahkan oleh Telok Cowie. Perjalanan menaiki bot hanya mengambil masa 20 minit sahaja dari jeti Tawau ke jeti Kampung Sungai Tongkang. Telok Cowie, mengingatkan kita tentang satu tragedi kemalangan sebuah pesawat Caribou TUDM dalam tahun 1970 yang mengorbankan 11 orang tentera termasuk juruterbangnya.

Tetapi setelah saya tinjau-tinjau, kebanyakan suara rakyat Indonesia, agak rasa kecewa kerana Pulau Sebatik telah terpinggir dari arus pembangunan Indonesia. Mereka seperti dianaktirikan oleh kerajaan Indonesia. Rata-rata mereka memuji keprihatinan Kerajaan Malaysia mengenai pembangunan rakyatnya. 

Malah ekonomi rakyat Indonesia di Pulau Sebatik adalah bergantung berat ke arah Malaysia. Hasil mahsul pertanian dan perikanan mereka dijual ke Malaysia khususnya Tawau, dan mereka mendapat bekalan barang keperluan harian dari bandar Tawau. Malahan kata mereka harga barangan di Malaysia jauh lebih murah dari di Indonesia. Matawang RM diterima secara meluas di wilayah Indonesia itu.

Penduduk Indonesia banyak bertumpu di sempadan Malaysia. Walaupun terdapat batu penanda sempadan di sepanjang sempadan negara, ia tidak diberatkan. Ramai penduduk Indonesia mengusahakan tanah di Malaysia dengan cara sewaan. Katanya harga tanah di Indonesia kira-kira 10 juta Rupiah (sehektar, manakala di Malaysia mereka boleh menyewa hanya RM100 sahaja (Rp280,000) untuk ukuran tanah 9 x 17 meter.

Dari aspek pembangunan, diberitakan wujud perbezaan pembangunan prasarana yg amat ketara di antara dua wilayah. Malah ada sarjana Indionesia dalam kajian mereka telah melahirkan kebimbangan atau kekhuatiran jika kerajaan Indonesia terus menerus tidak mengambil berat ke atas pembangunan ekonomi di Pulau Sebatik. Mereka mungkin mahu menjadi sebahagian dari wilayah Malaysia kerana mahukan kehidupan yang lebih makmur.

Ibnu Hasyim, semasa berada di Pulau Sebatik, Indonesia..
Ibnu Hasyim semasa dalam bot laju di perairan laut Indonesia, Kalimantan Utara.

Kesimpulan: Mengapa jadi begitu?

1. Jarak ke Tawau Malaysia lebih dekat dari pada ke Nunukan, Indonesia. Untuk menuju ke Nunukan diperlukan waktu 1.5 jam berperahu, belum ongkos berperahu kesana. Ke Tawau hanya perlukankan jalan kaki 15 menit.

2. Menurut orang Sebatik, barang dagangan mereka di Tawau dihargai lebih mahal daripada Indonesia kerana nilai ringgit lebih tinggi daripada rupiah.

3. Di bidang pendidikan, orang Sebatik lebih suka menyekolahkan anaknya ke Malaysia daripada ke Indonesia, kerana biayanya lebih murah. Selain itu untuk anak sekolah dasar mereka mendapat seragam percuma atau gratis. Hal ini tentu saja menguntungkan masyarakat Sebatik yang secara ekonomi berpenghasilan rendah, khususnya para nelayan.

4. Mengenai kesihatan, orang Sebatik lebih suka berubat ke klinik-klinik yang ada di perbatasan milik Malaysia daripada ke puskesmas Indonesia. Menurut mereka klinik Malaysia alat lebih lengkap, lebih bersih dan dokternya selalu ada. Berkebalikan dengan puskesmas Indonesia yang selalu sepi dan ubatnya itu-itu saja.

5. Dalam realitinya nyata orang Sebatik suka membandingkan kemajuan Indonesia dan Malaysia, misalnya pada malam hari kota Tawau bermandikan cahaya letrik, berkebalikan dengan pulau Sebatik yang hanya dipasok listrik dua hari sekali. Realitas ini dipahami mereka sebagai ketidak pedulian pemerintah Indonesia terhadap mereka, kerana itu mereka lebih memilih ke Tawau yang lebih maju.

6. Orang Sebatik banyak mendapat kemudahan dari Tawau, misalnya air bersih dan prasaran jalan yang baik. Hal ini tentu saja memudahkan mobilitas mereka dalam beraktivitas, kerana itu wajar mereka lebih memilih Malaysia untuk berdagang atau yang lainnya.

Beragam kemudahan yang didapat orang Sebatik dari Malaysia diatas secara langsung menohok kita semua untuk menanyakan, apa yang harus kita berikan kepada mereka agar kebudayaan Sebatik tetap bertahan.

Kata mereka, itu tugas kita bersama....!!

Bersambung!






Ibnu Hasyim 

Jun 20 2016

Pulau Sebatik, Indonesia.