Saturday, June 05, 2021

Islam Wetu Telu Di Pulau 1,000 Masjid, Indonesia.

 

Indokini: Pulau Lombok dan Islam Wetu Telu

WALAUPUN Islam Wetu Telu Islam mendakwa bahawa ajarannya didasarkan pada tiga otoritas, iaitu Al-Quran, Hadis dan Ijma, ketika menyangkut doktrin Rukun Islam, sebenarnya terdapat perbezaan pelaksanaan antara Wetu Telu Islam dan Islam secara umum.

Pulau Seribu Masjid. Itulah namanya yang disematkan di pulau Lombok di Nusa Tenggara Barat (NTB). Sudah tentu ungkapan itu hanyalah kiasan. Dengan nada hiperbolik, ungkapan tersebut menggambarkan jumlah masjid yang tidak terkira banyaknya sebagai tanda kekuatan Islam yang berakar umbi dalam masyarakat. Mari cuba bayangkan ungkapan itu!

Seperti yang diketahui secara geografi, NTB terdiri daripada dua pulau besar. Pulau Lombok dan Pulau Sumbawa. Selain itu, terdapat juga ratusan pulau kecil di sekitarnya. Badan Perangkaan Pusat (BPS) mencatatkan 279 pulau. Sebanyak 235 pulau yang merupakan pulau yang tidak berpenghuni.

Luas kawasan NTB ialah 20,153,15 km persegi. Sementara itu, khusus untuk Pulau Lombok, luasnya hanya sepertiga, yaitu 5,435 kilometer persegi. Menurut data BPS 2016, seluruh wilayah NTB mempunyai 96.78 peratus umat Islam. Khusus untuk Pulau Lombok, Lombok Barat mencatat 94.33 peratus, Lombok Timur 99.92 persen, dan Lombok Tengah 99.65 persen.

Agaknya itulah alasannya, jika anda mengunjungi pulau Bali, anda akan melihat ribuan kuil, maka ketika anda mengunjungi pulau Lombok, anda akan segera melihat ribuan masjid.

BPS 2017 mencatatkan bahawa jumlah masjid di Provinsi NTB adalah 5,224. Sebahagian besar dari mereka berada di Kabupaten Lombok Timur dengan 1,341 masjid, Kabupaten Lombok Tengah 1,227 masjid, dan 610 masjid Kabupaten Lombok Barat. Angka ini sangat mungkin meningkat mendadak, jika dihitung doa dan pelanggaran.

Hampir pasti setiap kampung mempunyai masjid. Ukuran masjid selalunya agak besar. Anda boleh mula membayangkan, betul, perkaitan frasa Pulau Seribu Masjid?

Secara semula jadi, ketika Sidang Kemuncak Perjalanan Halal Sedunia di Abu Dhabi 2016 memberikan 12 anugerah untuk Indonesia, 3 kategori ditugaskan ke pulau di sebelah timur pulau Bali. Pertama, Resort Pantai Halal Terbaik di Dunia: Novotel Lombok Resort & Villas, kedua, Destinasi Bulan Madu Halal Terbaik di Dunia: Wilayah Lembah Sembalun, dan ketiga, Laman Web Pelancongan Halal Terbaik Dunia: www.wonderfullomboksumbawa.com.

Masjid Bayan Beleq adalah masjid Wetu Telu yang terletak di Jalan Labuan Lombok, Desa Bayan, Kabupaten Bayan, Kabupaten Lombok Utara. Sumber gambar: Khas

Tahun sebelum itu juga. Sidang Kemuncak Perjalanan Halal Dunia 2015 menganugerahkan dua anugerah untuk Pulau Seribu Masjid. Iaitu, Destinasi Bulan Madu Halal Terbaik di Dunia dan Destinasi Pelancongan Halal Terbaik di Dunia.

Terdapat beratus pulau kecil. Mudah dibayangkan, panorama semula jadi sangat menarik. Sekiranya anda seorang pencinta pelancongan laut, panorama pantai menawarkan pantai berpasir putih lembut hingga pantai berpasir merah jambu romantis; Terdapat banyak tempat menyelam jika anda ingin melihat pelbagai jenis terumbu karang dan ikannya. Atau anda juga ingin melayari ombak, tidak ada beberapa tempat untuk dipilih. Kegiatan menyikat pulau-pulau kecil yang tidak berpenghuni juga boleh menjadi pilihan jalan kaki alternatif.

Sudah tentu bukan hanya pelancongan laut dan pantai. Predikat Destinasi Bulan Madu Halal Terbaik di Dunia yang merujuk kepada Desa Sembalun, jelas merupakan destinasi semula jadi pergunungan. Terletak di lembah Gunung Rinjani, Sembalun Village terletak pada ketinggian 1,156 meter dari permukaan laut.

Bukan hanya menawarkan udara sejuk serta pemandangan pergunungan yang indah dan beberapa air terjun yang indah, ke Sembalun, anda juga akan menjumpai lawatan desa tradisional Sasak. Juga dari Desa Sembalun, anda boleh mula mendaki Gunung Rinjani.

Sekiranya Gunung Agung menara dengan megah di tengah pulau Bali, maka di tengah-tengah pulau Lombok juga menara Gunung Rinjani dengan anggun. Keindahan pemandangan gunung berapi setinggi 3.726 meter dari aras laut telah terkenal di seluruh dunia. Lihat, satu barisan anugerah telah disematkan.

Pada tahun 2004, gunung ini menerima anugerah dari Conservation International dan National Geographic Traveller di World Legacy Award dalam kategori Destination Stewardship. Pada tahun 2005, Taman Nasional Gunung Rinjani dimasukkan dalam 3 Anugerah Pelancongan untuk Tommorow teratas dalam kategori Anugerah Destinasi dari Majlis Pelancongan & Pelancongan Dunia. Dan pada tahun 2007, Gunung Rinjani menjadi finalis dalam Anugerah Pelancongan untuk Tommorow.

Bukan itu sahaja. Pada Persidangan Antarabangsa mengenai Geopark Global UNESCO di Itali pada bulan September 2018, Gunung Rinjani telah ditetapkan sebagai Geopark Global UNESCO.

Bercakap mengenai kekayaan pemandangan semula jadi, jelas bahawa Pulau Seribu Masjid tidak akan kalah dengan jiran terdekatnya, Pulau Seribu Kuil, Pulau Bali. Persoalannya, bagaimana dengan potret pelancongan budaya?

Lawatan Budaya Islam tempatan

Bercakap mengenai aspek demografi, penduduk terbesar di Pulau Lombok adalah etnik Sasak. Jumlahnya dianggarkan sekitar 80 peratus. Selain itu, terdapat juga etnik Mbojo di Pulau Bima dan etnik Sumbawa di Pulau Sumbawa. Bahkan orang Bali dan Jawa tidak terkecuali.

Sangat menarik untuk diperhatikan, seorang antropolog Judith L Ecklund pernah berkata, "Menjadi Sasak adalah menjadi Muslim". Walaupun ia menyederhanakan wajah Islam sebagai model bagi etnik Sasak, itu pasti satu kesalahan. Kerana Lombok adalah potret mosaik Islam yang menggambarkan kepelbagaian wajah Islam di Indonesia.

Sumber gambar: Nusantara Islam

Walaupun ketika ini Islam di Lombok dikenali sebagai stereotaip, cenderung dipraktikkan secara ortodoksi dan ketegaran dibandingkan dengan wilayah lain, tentu pandangan itu tidak sepenuhnya benar. Pulau Lombok juga menyimpan variasi model Islam yang lain.

Lakukan perjalanan ke Desa Sembalun di kaki Gunung Rinjani, misalnya. Sudah pasti bahawa semua orang di kampung itu harus mengakui bahawa mereka telah memeluk Islam. Namun, jika kita melihat secara mendalam, jelas bagaimana model Islam orang-orang di lembah itu masih melekat pada warna ritual warisan nenek moyang.

Tidak jauh bezanya dengan orang-orang di lereng Gunung Agung di pulau Bali, beberapa orang di lereng Gunung Rinjani juga masih mempercayai kekuatan ghaib yang menjaga gunung. Seperti diketahui, Gunung Rinjani oleh orang Sasak dianggap sebagai sumber kekuatan rohani dan juga tempat tinggal Dewi Anjani.

Dikatakan bahawa Dewi Anjani adalah sosok wanita ajaib yang pada awalnya manusia, tetapi kemudian berubah menjadi ratu jin. Dikatakan lagi, bahawa keturunan Dewi Anjani adalah anak yang menyebarkan agama Islam di pulau Lombok. Oleh itu, orang-orang di sekitar lereng Gunung Rinjani juga percaya bahawa orang jin yang mendiami gunung itu adalah jin Islam.

Sekiranya anda mengunjungi Desa Bayan di Kabupaten Lombok Utara, anda tidak hanya akan segera menemui sebuah kampung tradisional yang masih mempunyai adat istiadat yang kuat. Terdapat juga model Islam khas masyarakat Sasak.

"WetuTelu". Itulah bentuk agama Islam dari etnik Sasak yang biasa disebut. Boleh dikatakan bahawa Desa Bayan adalah pusat komuniti Islam Wetu Telu.

Istilah ini banyak dikenali melalui penerbitan karya Dr J van Ball yang ditulis pada tahun 1940. Karya ini kemudiannya diterjemahkan oleh Koentjaraningrat dengan judul Pesta Alip di Bayan. Perayaan Alip adalah ritual yang diadakan setiap lapan tahun sekali. Ritual ini bertujuan untuk memelihara makam nenek moyang Bayan di kompleks makam Masjid Bayan kuno.

Sebenarnya, tidak begitu jelas sejak ketika istilah Islam Wetu Telu ini mula muncul. Ini kerana istilah "wetu" nampaknya tidak diketahui dalam perbendaharaan kata bahasa Sasak-Bayan. Malangnya, istilah wetu sering disalahartikan sebagai makna "masa".

Kerana diduga Islam disebarkan oleh orang Jawa, istilah wetu sering dipasangkan dengan istilah "metu" dalam bahasa Jawa, yang berarti "muncul" atau "keluar". Sementara kata "telu" dalam bahasa Sasak-Bayan bermaksud "tiga".

Akibatnya, gabungan dua suku kata Metu Telu atau Wetu Telu bermaksud muncul dari tiga perkara. Tidak mengherankan, seringkali difahami bahawa Wetu Telu Islam mempunyai pandangan hidup-telu (tiga), seolah-olah angka itu adalah angka suci.

Dalam konteks makna ini, Islam Wetu Telu mengenali tiga sistem pembiakan: mentioq (biji), mentelok (bertelur), dan menganak (beranak). Ketiga-tiga sistem pembiakan ini menjadi pendahulu dari semua kehidupan di alam semesta sebagai bukti kebesaran Tuhan.

Sumber lain mengatakan bahawa ungkapan Wetu Telu berasal dari bahasa Jawa, iaitu Metu Saking Telu, yang bermaksud keluar atau berasal dari tiga perkara: Al-Quran, Hadis dan Ijma. Ini bererti bahawa ajaran masyarakat Islam Wetu Telu juga berasal dari ketiga-tiga pihak berkuasa ini.

Walau bagaimanapun, walaupun Wetu Telu Islam mendakwa bahawa ajarannya berasal dari tiga pihak berkuasa, iaitu Al-Quran, Hadis dan Ijma, yang berbicara mengenai Rukun Islam, sebenarnya terdapat perbezaan pelaksanaan antara Islam Wetu Telu dan Islam secara umum.

Pintu Masuk di Desa Segenter, Lombok. Sumber gambar: Khas

Bercakap mengenai Shahada, misalnya, pada dasarnya tidak ada perbezaan zat antara Akidah Islam Wetu Telu dan Akidah Islam secara umum. Akidah Islam Wetu Telu juga memuatkan pengakuan tentang keesaan Allah dan Muhammad sebagai Rasul Allah. Namun — di sinilah ia menjadi menarik — pengucapan Akidah Islam Wetu Telu tidak dibaca dalam bahasa Arab tetapi dalam bahasa Jawa.

"Weruh ingsun nora ana putera liane Allah, dan weruh ingsun setuhune Nabi Muhammad utusan Allah".

Mengenai doa, beberapa etnografer tempatan menjelaskan bahawa telah disahkan bahawa masyarakat Bayan sendiri (menjelajah dari sudut pandang asli) telah mengesahkan bahawa mereka berdoa lima kali sehari. Alias ​​tidak berbeza dengan penganut Islam secara umum: iaitu solat Fajr, Zuhur, Asr, Magrib, dan Isya.

Namun, sumber etnograf tempatan yang lain juga menyatakan bahawa penganut Wetu Telu hanya berdoa pada tiga kali. Iaitu, solat Jumaat, solat jenazah, dan doa untuk dua hari raya (Idul Fitri dan Idul Adha). Menariknya, pada saat solat Jumaat, pada hari itu, umat Islam Wetu Telu akan melakukan tiga solat pada tiga waktu: awal pagi (solat Fajr), senja (solat Maghrib), dan malam (solat Isyak).

Perbezaan Islam Wetu Telu juga dapat dilihat dalam ritual puasa. Bagi penganut Islam Wetu Telu, puasa hanya dilakukan pada tiga waktu dalam bulan Ramadhan. Iaitu, pada awal bulan, pada pertengahan bulan, dan akhirnya pada akhir bulan.

Dalam menjalankan ibadah puasa, penganut ajaran Islam Wetu Telu juga mempunyai beberapa pantang larang, termasuk, tidak dapat melakukan pekerjaan, tidak dapat berbohong, dan tidak dibenarkan keluar rumah.

Bercakap mengenai zakat, pengikut Islam Wetu Telu tidak memberikan zakat kepada orang miskin, tetapi sebaliknya kepada kyai sebagai bentuk pengembalian. Bagi mereka, zakat diserahkan kepada kyai mereka dengan tujuan mencari kesejahteraan dan memperbaiki kehidupan di dunia dan akhirat. Sedangkan rukun Islam yang terakhir, iaitu ibadah haji, boleh dikatakan tidak diketahui.

Di sebalik semua perbezaan Islam Wetu Telu, ada kata kunci penting: "jangan pernah lupa nenek moyang anda".

Ajaran Islam Wetu Telu memandang kewujudan nenek moyang sebagai entiti perantara yang dapat mewakili hubungan antara manusia dan Tuhan. Mereka percaya, nenek moyang membawa berkat Tuhan, dapat memberikan perlindungan dan kesejahteraan kepada keturunan mereka. Sebagai perantara, kewujudan nenek moyang berfungsi untuk mendekatkan hubungan keturunan mereka dengan Tuhan.

Sebaliknya, akan ada sekatan jika keturunan mengabaikan kewujudan nenek moyang. Sekatan adalah ghaib seperti nasib buruk, kesukaran hidup, dan perkara lain seperti itu. Dalam bahasa Sasak-Bayan, sanksi ini disebut sebagai kebendon, bertemu, dan wabah manuh.

Ya, dalam kehidupan sehari-hari, dapat dilihat bahawa masyarakat Islam Wetu Telu berpegang teguh pada peraturan dan nilai tradisional. Oleh mereka peraturan itu disebut "malik". Bagi umat Islam Wetu Telu, terutama di Desa Bayan, pemlik tidak hanya dianggap sebagai larangan atau pantang larang. Tetapi juga, norma dan peraturan permainan yang mesti dipegang dan diturunkan dari satu generasi ke generasi berikutnya. (W-1) Isnin, 25 Mac 2019 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails