Saturday, March 28, 2015

Tradisi 'Rangkaian' Buat Janda Bawah Umur Kian Menjamur.




Jaringan bikin janda di bawah umur kian menjamur
Kisah Pasar Jodoh Tradisional (Siri 3)
Sambungan dari..
Siri 1: Kisah Pasar Jodoh Tradisional Di Desa Lebak, Jawa .
Siri 2: Calon Isteri Pakai Sarung, Dapat Terus Nikah..

JANGAN terkejut jika berkunjung ke sekitar Pasar Jodoh, Kecamatan Kandanghaur, Kabupaten Indramayu, Jawa Barat, ramai wanita usia belasan sudah menjadi janda. Konon hal itu dikait-kaitkan dengan tradisi 'Rangkaian' menjadi penyebab banyaknya janda di bawah umur. 

Jika di Kota Jakarta istilahnya di sebut 'cendawan'. Janda di bawah umur. 

"Anak saudara saya aja ada 3 mas yang jadi janda. Usianya 16 tahunan," kata Mohd warga Desa Parean Girang saat berbincang dengan merdeka.com, Sabtu minggu lalu.

Pengakuan soal ramainya janda juga dibenarkan oleh Yuani, warga desa Parean Bulak. Dia berkata jika kebanyakan warga yang tinggal di sekitar Pasar Jodoh majoriti berkahwin muda. Wanita-wanita itu kebanyakan berkahwin di usia 14 tahun. 

"Umur 14 tahun dan baru SMP di sini sudah berkahwin," kata Yuani. 

Lalu bagaimana hubungannya dengan tradisi Rangkaian? Eka mengatakan dia sempat mengalami tradisi rangkaian sekitar 5 tahun lalu. Ajang mencari jodoh ini tadinya memang suci, lantaran sejak lahir di Desa Parean Girang, tradisi ini memang diperuntukkan bagi mereka yang ingin membina rumah tangga.

Namun seiring perkembangan zaman, tradisi itu justru diselewengkan hingga melanggar norma-norma masyarakat. Dia memberi contoh. Dulu, pasangan muda-mudi yang mendapat jodoh usai mengikuti tradisi rangkaian, akan berterusan ke pertunangan. 

Namun ketika masa pertunangan itu, berlaku pergeseran makna. Biasanya wanita yang ikut rangkaian berorientasikan pada bahan. Kejadian ini pernah dilihat langsung oleh Mohd. 

Ceritanya begini. Ketika itu temannya mencari jodoh perjaka bekerja sebagai nelayan. Sesuai tradisi rangkaian baik wanita dan lelaki yang terikat pertunangan akan berkhidmat bagi keluarganya hingga nanti menuju perkahwinan.  

Biasanya, keluarga lelaki akan memberikan wang jajan kepada wanita tunangan anaknya setiap bulan sesuai perjanjian yang ditentukan. Sebagai ganjaran, wanita itu akan memberikan bawaan berupa keperluan untuk lelaki calon suaminya. Wanita itu datang ke keluarga lelaki dengan membawa bakul berisi kopi, gula dan segala jenis lain. 

 Nanti wanitanya akan diberi wang sebagai balasan. Namun se iring bergesernya waktu, wang pemberian itu harus melebihi barangan yang dibawa. Jika tidak, pihak wanita bakal memutuskan sepihak ikatan pertunangan kepada keluarga lelaki. 

"Kalau yang dikasih wangnya dikit, boleh langsung ditinggal. Barang bawaannya dibawa lagi," kata Mohd bercerita. 

Jika merunut pada proses, sebetulnya, usai tradisi rangkaian akan berterusan ke dalam proses lamaran. Pada proses ini ibu bapa dari pihak laki-laki akan membayar sejumlah wang kepada pihak wanita. Selain itu ada tradisi membahagi-bahagikan sirih kepada tetangga sebagai isyarat bahawa si gadis sudah "diikat".
... Ectoplasma (Aura Ghaib) Di Green Canyon, Cijulang, Jawa Barat
 
Dalam tradisi itu juga diwajibkan jika lelaki dan wanitanya harus mengabdi kepada calon mertua. Tradisi ini dalam kacamata masyarakat Indramayu disebut dengan sambat. Eka pun mengakui jika pemuda pemudi yang menghadiri tradisi rangkaian sekitar 10 tahun lalu niatnya hanya bersenang-senang. Jarang dari mereka yang benar-benar ingin mencari pendamping hidup.

 "Mungkin kerana itu di sini banyak janda," kata Eka yang sudah dua kali berkahwin ini. 

Sekian. Bersambung..

Sedikit Tambahan:
Mencari Jodoh, Kalau menurut Islam, bagaimana?  

Allah SWT berfirman dalam QS : Ar Ruum : 21

  • "Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."
Sudah menjadi sunatullah, Allah menciptakan semua makhluk Nya berpasang-pasangan dan semua manusia pasti ada jodohnya tergantung ikhtiar dari manusia itu sendiri ataupun takdir Allah. Kerana setiap takdir itu..
  • ada yang mutlak (sudah menjadi ketentuan Allah), kita sebagai manusia hanya dapat menerimanya dan 
  • satu lagi adalah takdir ikhtiari, iaitu takdir yang memang boleh diperoleh dengan jalan ikhtiar atau usaha yang sungguh-sungguh.
Solusi:

Jadi, dalam mencari jodoh, ikhtiar yang dapat dilakukan oleh seorang Muslimah ialah..

1. Berdoa kepada Allah agar diberikan jodoh yang baik, misalnya dengan shalat hajat. Allah telah berjanji dalam firmannya bahawa Muslim yang baik akan mendapatkan Muslimah yang baik dan lelaki yang buruk akan mendapatkan wanita yang buruk pula.

Maka tugas seorang muslimah adalah berusaha untuk menjadi Muslimah yang baik, berikhtiar dengan sungguh-sungguh dan berdoa kepada Allah agar mendapatkan jodoh yang baik dengan cara yang sesuai dengan nilai-nilai Islam.
  • Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)…..(QS : An Nuur : 26)
2. Meminta kepada orang tua atau wali untuk dicarikan jodoh yang baik. Dalam Islam sebenarnya masalah jodoh bagi muslimah bukanlah menjadi tanggung jawab diri sendiri tetapi menjadi tanggung jawab orang tua ataupun wali.

Kerajaan Islam Bertanggungjawab Carikan Jodoh

Bahkan pada masa Rasulullah SAW, pemerintah atau kerajaan bertanggungjawab untuk mencarikan jodoh bagi muslim dan muslimah pada masanya. Sehingga seorang muslimah tidak perlu mencari sendiri jodoh untuk dirinya.

Pendekatan khalwat dalam ertikata 'berdua-duan bukan muhrim di tempat sunyi' yang dilakukan sebelum ikatan pernikahan dengan alasan untuk saling mengenal antara keduanya tidaklah sesuai dengan nilai-nilai Islam. Bahkan pendekatan ini tidak selalu menjamin menjadi rumah tangga yang baik kerana biasanya pendekatan yang dilakukan sebelum pernikahan lebih mengedepankan sudut subjektiviti antara keduanya.

3.  Dapatkan jodoh melalui mediator misalnya teman, saudara atau orang lain yang dapat dipercayai.
  • Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri) nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan kurnia-Nya. …(An Nuur : 32-33)

4. Mencari sendiri dengan syarat tidak boleh langsung atau terus tetapi bersama pihak ketiga, Rasulullah SAW. pernah memberikan kriteria untuk menentukan pilihan pasangan hidup bagi seorang muslim-muslimah yang apabila dilaksanakan insya Allah rumah tangga 'Sakinah mawaadah warahmah' akan dirasakan, Amin…
  • "Apabila datang lelaki (untuk meminang) yang kamu ridhoi agamanya dan akhlaknya maka kahwinkan dia, dan bila tidak kamu lakukan akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerusakan yang meluas". (HR. Tirmidzi dan Ahmad) à untuk muslimah
Wanita dinikahi kerana empat faktor, yakni kerana harta kekayaannya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Hendaknya pilihlah yang beragama agar berkah kedua tanganmu. (HR. Muslim).

5. Jangan putus asa…. Jodoh adalah masalah ghoib yang menjadi rahasia Allah, sebagai manusia hanya boleh berikhtiar dan berdoa. Bagi muslimah yang belum mendapatkan jodoh jangan berputus asa, tetaplah berikhtiar dan berdoa. Sudah menjadi janji Allah bahawa semua makhluknya akan berpasang-pasangan. Hanya Allah yang maha tahu waktu yang tepat untuk jodoh kita masing-masing.

Demikianlah panduan ringkas 5 perkara mengenai cari jodoh.

Setiap orang hendaklah bersungguh-sungguh, baik lelaki mahupun perempuan perlu proaktif dan selektif. Tidak hanya menunggu tanpa ikhtiar, namun mestinya tidak keluar dari norma dan garis syariat. Contohnya, di zaman Rasulullah SAW, ada seorang perempuan yang ‘menawarkan’ dirinya pada Rasulullah, dan Rasul pun tidak memandang hal itu sebagai sesuatu yang hina atau aib.

Agar perkahwinan itu bersemi indah, maka dalam memilih jodoh hendaknya kita sangat mengutamakan ajaran Islam, seperti yang dipesankan Rasulullah SAW. “..lihatlah agamanya maka kamu akan mendapatkan semuanya…”.

Wallahu 'aklam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails