Wednesday, August 27, 2014

Hamas & Israel Bakal Gencatan Senjata Panjang? Bohong!

Hamas dan Israel bakal gencatan panjang? Roket Hamas hantam spbu Israel. ©REUTERS

ANGKA korban tewas warga Jalur Gaza, Palestin menembusi 2,136 orang. Pencerobohan sejak 8 Julai ini juga meratakan bangunan-bangunan di Gaza dan menjadikan perang ini suatu kejahatan terbesar tahun ini.

Namun hari ini pihak Hamas dilaporkan bersetuju dengan perjanjian damai yang dicadangkan kepada mereka, seperti dilaporkan stesen televisyen Al Arabiya (26/8). Perjanjian perdamaian ini tengah dibicarakan di Mesir.

Seorang pejabat Mesir menegaskan pengantara mereka telah menghubungi pihak Hamas dan Israel bersama proposal baru yang dirasa boleh diterima dua belah pihak. Jika ini tercapai kedua kumpulan bakal melakukan gencatan senjata yang panjang.

Pejabat Hamas mengatakan bersedia menerima perjanjian itu hanya jika Israel tidak mengubah isi kandungan tuntutan sebelumnya dan bersetuju tanpa syarat.  


"Idea ini termasuk membuka pintu sempadan dan membolehkan bahan bantuan serta pembinaan semula. Titik-titik yang dipertikaikan juga akan dibincangkan. Pokoknya kami bersedia menerima, tapi menunggu respon Israel atas ini," ujar pegawai yang namanya tidak bersedia disebutkan lantaran sensitiviti rundingan tersebut.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pejabat Hamas mengatakan bersedia menerima perjanjian itu hanya jika 'Israel tidak mengubah isi kandungan tuntutan sebelumnya dan bersetuju tanpa syarat.


Yang ini yang Israel tidak mahu. Sejarah perangai Israel membuktikan, dari dulu sampai sekarang. Al-Qurqan sendiri sudah menyebutkan berkali-kali. Bahkan perjanjian genjatan senjata baru-baru ini pun membuktikan. 

Hidung tak mancung, jangan pipi tersorong-sorong.  Tak mungkin terjadi gencatan senjata yang panjang. Bohong!
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails