Monday, September 13, 2021

Siasat bailout Tun M selamatkan anaknya...

 


Komen Rakyat dalam Blog ini..

1 comments:

Anonymous said...

Masa untuk LHDN siasat wang bailout beratus billion semasa Tun Mahathir menyelamatkan syarikat Perkapalan dan syarikat syarikat anak anak Tun samada perlu dibayar cukai.

Dr Mahathir mendakwa pembelian Konsortium Perkapalan Berhad oleh Petronas bukan 'bailout'.

Beliau berkata Mirzan Mahathir mahukannya pada harga RM2 bilion untuk membolehkannya menampung hutang RM1.7 bilion beliau.

"Tetapi Petronas hanya bersetuju untuk membayar RM1 bilion. Jadi Mirzan hilang RM1 bilion dalam perjanjian itu manakala Petronas kemudian menjual syarikat itu untuk keuntungan besar beratus-ratus juta."

Keadaan seperti itu yang boleh dianggap sebagai 'bailout' paksaan semasa Mahathir berkuasa sebagai Perdana Menteri jika Petronas tidak membeli syarikat itu, Mirzan akan menjadi muflis.

Pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan dedahkan nama ahli politik mula tersebar sejak malam semalam. Ini berikutan laporan polis yang di buat Dato Sri Najib Razak terhadap agensi tersebut.

Najib membuat pendedahan mengejutkan apabila menyatakan ada arahan tertentu dari ahli poltik kepada pegawai LHDN untuk mengenakan penalti cukai terhadapnya.

Menurut laporan polis yang dibuat Najib, beliau menamakan Ketua Pengarah LHDN dan beberapa pegawai turut bersubahat mengenakan beliau dan ahli keluarganya.

Pegawai-pegawai LHDN terbabit dipercayai telah melanggar Seksyen 167, Seksyen 192, Seksyen 196, Seksyen 197 Kanun Keseksaan.

Mereka turut melanggar Seksyen 23 Akta SPRM yang membabitkan salah guna kuasa dan penggunaan dokumen palsu.

Lebih mengejutkan lagi, seorang pegawai tertinggi LHDN dikatakan telah menghadiahkan sebuah kereta mewah bernilai setengah juta ringgit kepada isterinya sendiri.

Adakah kenderaan tersebut sebahagian daripada imbuhan daripada ahli politik yang terbabit memberi arahan mengenakan Najib dan keluarganya?

Najib dalam pada itu bertindak mempelawa mana-mana individu terutama juruaudit cukai untuk memeriksa sendiri laporan cukai pendapatan beliau.

Saya mempelawa semua pihak terutamanya juruaudit cukai untuk memeriksa fail cukai pendapatan saya yang telahpun dikemukakan kepada mahkamah.

Pegawai LHDN yang terbabit sewajarnya tampil membuat laporan polis balas sekiranya merasakan Najib tidak membuat laporan adil terhadapnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails