Thursday, August 26, 2021

Afghanistan: Turki-AS bincang, Bank Dunia beku, Eropah enggan.

 

1.  Turki-AS Bincangkan Perkembangan Terbaharu di Afghanistan

Menteri Luar Turki Mevlüt Çavuşoğlu melakukan perbualan telefon dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Anthony Blinken.

Menurut maklumat yang diberikan oleh Kementerian Luar, perkembangan terbaharu di Afghanistan telah dibincangkan dalam pertemuan Çavuşoğlu dengan rakan sejawatnya Blinken.

"Blinken melakukan panggilan telefon dengan Menteri Luar Negara Turki Çavuşoğlu. Dalam pertemuan itu, kerjasama kami yang berterusan di Afghanistan dan usaha kami untuk memastikan pemindahan warga negara, sekutu dan rakan kongsi kami selamat dan teratur." Kata Jurucakap

Jabatan Negara AS Ned Price dalam satu kenyataan bertulis mengenai pertemuan itu.

Blinken juga membuat kenyataan di akaun Twitternya, yang menyatakan bahawa dia melakukan perbualan telefon dengan Menteri Çavuşoğlu.

"Turki adalah sekutu NATO yang penting dan rakan yang berharga di rantau ini." Katanya.


2. Bank Dunia Beku Pengeluaran Bantuan ke Afghanistan

Bank Dunia telah mengumumkan bahawa ia telah menghentikan pembayaran untuk operasinya di Afghanistan.

Jurucakap Bank Dunia mengatakan bahawa ia sangat bimbang dengan keadaan di Afghanistan dan kesannya terhadap prospek pembangunan negara itu, terutamanya bagi wanita.

"Kami telah menghentikan pembayaran dalam operasi kami di Afghanistan, kami mengawasi dan menilai situasi selaras dengan dasar dan prosedur dalaman kami." Katanya.

Bank akan terus melakukan rundingan rapat dengan komuniti antarabangsa dan rakan pembangunan, dan cara sedang dicari untuk mengekalkan keuntungan pembangunan yang sukar dicapai dan untuk terus menyokong rakyat Afghanistan.


3. Eropah enggan tangani krisis kemanusiaan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails