Saturday, March 22, 2014

Putin Tandatangani Undang-undang Ambilalih Crimea



Putin tandatangani undang-undang pengambilalihan Krimea
Warga Krimea berkumpul di Alun-Alun Lenin di Simferopol untuk merayakan penggabungan wilayah itu den. alarabiya.net

Presiden Rusia Vladimir Putin hari ini menandatangani undang - undang buat menyelesaikan proses pengambilalihan Crimea ke dalam wilayah Rusia .

Tindakan ini menentang pemimpin Barat yang mengatakan kawasan di semenanjung Laut Hitam itu tetap bahagian dari Ukraine , seperti dilansir pejabat berita Reuters , Jumaat 21 Mac.


Dalam sebuah upacara di Kremlin disiarkan secara langsung di televisyen kerajaan , Putin menandatangani undang - undang tentang pengesahan perjanjian membuat Crimea menjadi sebahagian dari Rusia , serta undang - undang mewujudkan dua daerah pentadbiran Rusia yang baru , yakni Crimea dan bandar pelabuhan Sevastopol .


Sebuah referendum diadakan pada Ahad minggu lalu di Crimea , wilayah yang didominasi warga beretnis Rusia , menunjukkan majoriti pengundi menyokong penyatuan semula dengan Rusia , setelah 60 tahun menjadi sebahagian dari Ukraine .


Sebuah perjanjian untuk memberikan persetujuan semenanjung Laut Hitam itu ditandatangani oleh para pemimpin Crimea dan Presiden Rusia Vladimir Putin tiga hari lalu di Kremlin .
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails