Wednesday, February 19, 2014

Aliza Kim, Mula Mengembara .. (2)



"INI (FB) sekurang-kurangnya 20 minit, memikirkan bagaimana saya harus mulakan cerita yang ingin saya beritahu anda. Saya telah memikirkan kandungannya untuk beberapa hari – sebenarnya untuk beberapa bulan – tetapi tidak menemui cara yang memuaskan untuk saya mulakan. Jadi, saya rasa saya hanya mulakan dengan memperkenalkan diri saya."

Demikian diceritakan oleh Aliza Kim, seorang model antarabangsa berbangsa Thai-Amerika mengisytiharkan keislamannya di FB beliau pada 1 Januari lalu. 

Dia, selepas memperkenalkan diri, seorang siswazah Sarjana dalam Perniagaan Antarabangsa. Beliau mula bekerja di AS dan seterusnya di Thailand selama dua tahun dan menyertai pertandingan ratu cantik Thailand, menceburi iklan komersial dan drama TV yang membawanya ke Malaysia. 

Begini, antara tulisannya, dia mula mengembara, mencari diri sendiri.

"Bagi tempoh 12 bulan lalu, saya sengaja menjauhkan diri daripada media dan daripada acara-acara industri model; memendam diri untuk mencari diri saya sendiri. Walaupun banyak kerja saya masih mendapat perhatian tinggi di TV, nama saya pudar daripada majalah, media dan senarai undangan.

"Tahun ini, saya dikelilingi oleh rakan-rakan dan bukannya kamera. Tahun ini, hati saya lebih damai daripada apa yang dirasai. Mengapa? Saya telah menemui asas, kebenaran, keikhlasan dan ketenangan dalam agama … agama yang bukan ketika saya dilahirkan." Jelasnya.

Dia berharap untuk berkongsi pengalaman hidupnya. Minatnya dalam kesihatan, kesejahteraan, pengembaraan, makanan, pandangan mengenai isu-isu dunia dan banyak lagi hanya kerana dia telah lama dengan kita selepas cerita ini dikeluarkan. 

Dia tahu, jika kita seperti dia, kita melihat seseorang melebihi bangsa, agama dan jantina mereka.. dan berminat untuk berkawan dengan semua orang dengan cara positif dan terhormat tanpa mengira perjalanan hidup masing-masing.

"Saya telah menemui agama yang berasaskan kedamaian, keikhlasan dan kehormatan. Nama agama ini diterjemahkan secara bahasa bermaksud “penyerahan” dan, apabila dimasukkan ke dalam konteks keagamaan, ia bermakna “untuk beribadah (menyerah diri) kepada satu-satunya Tuhan. 

"Ini adalah Tuhan yang sama Nabi Adam, Nuh, Musa, Ibrahim, Daud dan Isa sembah Tuhan yang sama ..yang saya suburkan sembah dan cinta sebagai penganut Kristian yang kuat.

"Tetapi, agama yang saya peluk itu adalah satu agama yang terlalu disalah fahami dan dan ditakuti secara meluas kerana budaya popular dan peristiwa-peristiwa semasa.

"Saya mula belajar tentang Islam melalui usaha ikhlas untuk melihat diri saya dalam Kristian ketika saya memerlukan harapan. Tetapi pencarian saya untuk harapan dalam Kristian membawa saya kepada penyelidikan akademik yang teliti tentang Islam sebagai agama dan satu cara hidup. 

"Saya menemui Islam tidak melalui apa yang media gambarkan atau apa yang saya pernah mendengar tentang orang Islam, tetapi melalui sejarah, ilmuwan, menteri-menteri Kristian , pakar-pakar Bible, guru-guru agama (Islam), pemerhatian rakan-rakan Islam saya dan apa yang saya rasa dalam hati saya sendiri.

"Secara jujurnya, tidak mudah bagi saya untuk membuka dan memberitahu anda cerita saya. Dan, kerana kebanyakan orang tahu saya sebagai penganut Kristian kuat, saya rasa ramai di kalangan anda membaca (tulisan) ini terkejut dengan apa yang saya kongsikan dengan anda. 

"Tetapi saya berharap anda masih teruskan membaca kerana saya tidak menulis ini untuk keuntungan peribadi atau cuba untuk meyakinkan anda apa-apa. Harapan saya adalah untuk berkongsi sedikit tentang diri saya dengan anda dan memberi sedikit imbasan sebahagian daripada apa yang telah saya pelajari tentang Islam semata-mata demi memupuk toleransi agama, hormat dan persahabatan." Jelas Aliza lagi.


Sebuah pekan kecil di Oklahoma, Amerika Syarikat
 
Mula yang sederhana.

Dia dilahirkan di sebuah pekan kecil di Oklahoma, Amerika Syarikat yang dinamakan Enid dengan bilangan penduduk kurang 50,000 berbanding dengan bandar yang berpenduduk 1.5 juta yang dia tinggal sekarang. Iaitu di Kuala Lumpur. Menurutnya selepas di Enid, dia telah berpindah 12 kali setakat ini.

"Dalam beberapa tahun, ada masa selesa dan masa kesusahan yang melampau. Saya hampir-hampir tiada tempat tinggal, mempunyai sangat sedikit makanan yang ditaja kerajaan, tetapi saya juga mempunyai peluang untuk bekerja dan belajar dengan lebih tekun bagi mencipta masa depan diri sendiri. 

"Walaupun dengan kesusahan itu, saya telah cemerlang di sekolah, memenangi biasiswa akademik dan kini memegang dua Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Ekonomi dan Sosiologi, juga Ijazah Sarjana Perniagaan Antarabangsa.

"Saya juga telah berubah secara dramatik dalam tahun-tahun tersebut. Dari seorang gadis pekan kecil senyap, tidak berkata sepatah pun di sekolah hingga berumur 12 tahun, kepada seorang wanita muda yang secara sedar berjanji kepada dirinya untuk menjadi seseorang berjaya dalam apa sahaja yang diletakkan di mindanya.

"Saya mula bersuara, menjadi pemimpin pelajar, kemudian menjadi aktivis kampus, mendapat pengiktirafan beberapa pencapaian saya dari tempat-tempat seperti Pentagon di Washington DC.. Dan selepas mendapat MBA, saya dapat sendiri, kerja di mana saya dengan segera menjadi Pengarah Pemasaran walaupun dengan usia muda.

"Bagi orang yang melihat saya dari luar, segala-galanya kelihatan baik … terlalu mudah. Tetapi, tiada siapa yang dapat melihat apa yang berlaku di dalam. Dari dalam, saya dalam keadaan kacau-bilau." Terus terang dia mendedahkan.

Mencari Damai.

"Dalam banyak cara, peristiwa-peristiwa dalam hidup saya adalah satu kekaburan. Ia adalah satu kekaburan dalam ingatan saya untuk sebab yang baik, untuk menjauhkan kesakitan , sedih dan kitaran buruk kemusnahan diri.

"Saya tidak mahu pergi secara terperinci dalam bahagian ini kerana menghormati orang ramai yang boleh dipengaruhi oleh apa yang saya tulis. Tetapi apa yang saya boleh katakan ialah saya jatuh ke dalam tempoh kemurungan klinikal kerana keadaan hidup saya semasa itu, pengalaman yang saya terpaksa bertahan tahun demi tahun.. dan apabila saya fikir saya hampir pulih, saya telah membuat beberapa keputusan hidup buruk yang menggelincirkan hidup saya untuk beberapa tahun lagi.

"Lebih daripada itu, saya adalah seorang yang sangat pendiam, sukar untuk bercakap secara terbuka kepada orang (walaupun kepada ibu bapa saya) dan, dengan itu, lebih suka menyimpan segala-galanya dalam diri. Tambahan lagi, saya tidak pernah benar-benar mempunyai tempat sesuai untuk membantu dan menyelesaikan isu-isu yang melanda saya. 

"Saya sering berpura-pura gembira dan yakin untuk mengekalkan status quo supaya tiada siapa yang akan bertanya kepada saya apa-apa dan saya tidak perlu berfikir tentang apa yang menghantui saya. Semua ini sudah tentu satu formula untuk kehancuran emosi.

"Tetapi ada satu perkara – satu-satunya perkara yang saya sentiasa boleh beralih kepada dasar, untuk menenangkan diri saya dan untuk memfokuskan semula supaya saya sekurang-kurangnya boleh berfungsi di tempat kerja dan dalam kehidupan Agama. Saya sentiasa mempunyai Tuhan.

"Awal tahun lalu bermula agak cerah untuk saya. Saya merasakan kebebasan yang baru ditemui, kerana saya akhirnya membuat kemajuan dalam menyelesaikan beberapa isu-isu peribadi dan keluarga dan memandang ke depan untuk memulakan (kehidupan) pada banyak peringkat. 

"Kerjaya saya dalam media telah berjalan dengan baik dalam kedua-dua tugasan tempatan dan antarabangsa, jadi saya merasakan seperti saya mahu mengalami perkara-perkara baru dan mencuba gaya hidup yang berbeza.

"Saya tinggal dalam kehidupan yang agak peribadi, tenang dan merendah diri, melakukan pekerjaan saya dan menghabiskan masa di rumah. Tetapi kerana beban yang ditarik balik, saya telah mencuba untuk lebih banyak keluar, bersosial, menemui beberapa rakan-rakan hipster. 

"Mula membuat penampilan dalam pelbagai program dan parti-parti di sekitar bandar, dan juga mencuba-cuba sedikit dalam fotografi seni di mana saya mendedahkan diri lebih dari apa yang buat sebelum ini. Saya berasa bebas dan hidup tetapi bagaimanapun, masih merasa kosong. 

"Mungkin kerana kehidupan yang saya cuba untuk hidup begitu asing kepada saya dan amat tidak sesuai bagi saya, saya menyesal. Dan apabila kekosongan semakin meningkat, parti-parti jadi membosankan, saya terperangkap dengan imej seksi dan rakan-rakan hipster tidak membawakan (kehidupan) yang terbaik dalam diri saya, dipendekkan kata.

"Saya mula membenci apa yang terjadi pada diri saya dalam bulan-bulan yang singkat itu dan saya kembali merasa kehilangan, tiada harapan dan keliru tentang dunia. Saya mahu kembali kebiasaan, ketenangan, kebosanan tetapi bermanfaat, kehidupan peribadi saya. 

"Jadi, saya memutuskan diri saya sepenuhnya dan kembali kepada satu perkara yang sentiasa bertapak dan memfokuskan saya semula. Selepas menghentikan segala-galanya, saya segera kembali kepada Tuhan dengan harapan untuk menemui kedamaian sebenar, yang saya dambakan." Demikian menurut Aliza Kim.

Dan.. perjalanan dan pengembaraannya terus bermula… (IH/Pelbagai sumber)

Bersambung.

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails