Monday, September 01, 2014

Wanita Bogel & Buang Air Besar Di Atas Bendera Bertulis Kalimah Allah..

Pegiat wanita bugil dan buang air besar di atas bendera ISIS
Pegiat wanita asal Mesir Aliaa Magda Elmahdy dan pegiat lainnya buang air besar dan menstruasi di atas bendera ISIS. ©theblaze.com

Seorang pegiat wanita kelahiran Mesir memuat naik sebuah gambar di media sosial pada Sabtu minggu lalu memperlihatkan dirinya dan seorang wanita lain tengah buang air besar dan haid di atas bendera Negara Islam (dulu ISIS) sambil telanjang.

Kumpulan ISIS dikenali kerap menggunakan media sosial untuk mengeluarkan ancaman dari seluruh dunia. Tapi Aliaa Magda Elmahdy, seorang pegiat sosial dan Narablog terkenal asal Mesir, mempertaruhkan nyawanya pada Sabtu minggu lalu dengan memuat naik sebuah foto menghina bendera ISIS di media sosial, menurut Inquisitr, seperti yang dilaporkan oleh laman The Blaze, Isnin (25/8).

Dalam gambar tersebut, pegiat berusia 23 tahun itu kelihatan menghadap kamera dalam kedudukan mencangkung sambil haid di atas bendera ISIS. Sementara seorang wanita lain, memakai tudung hitam membelakangi kamera, juga kelihatan jongkok dan buang air besar di atas bendera kumpulan militan itu.

Elmahdy memuat naik foto itu ke Facebook pada Sabtu minggu lalu dalam apa yang tampaknya menjadi protes terhadap kemajuan keganasan kumpulan militan itu baru-baru ini di Iraq utara dan Syria, seperti dilaporkan the Times of Israel.

Tepat di belakang kedua-dua wanita itu kelihatan senapang mesin kemungkinan diperbuat daripada plastik. Sementara wanita berjilbab tadi juga kelihatan mengangkat jari tengahnya sambil diperlihatkan ke arah kamera. Kata IS juga kelihatan ditulis pada perut Elmahdy.

Media Arab ogah menerbitkan foto itu lantaran kata-kata "Tidak Ada Tuhan Selain Allah" dicetak di bendera Negara Islam (IS) itu. Elmahdy telah menerima ancaman pembunuhan dalam menanggapi muat naik berkaitan gambar itu.

Tapi Elmahdy juga mempunyai ribuan penyokong yang telah menyatakan rasa terima kasih mereka kepada aktivis itu melalui media sosial. Elmahdy mengatakan kepada The Blaze dia akan memberikan penjelasan pada Isnin mengapa dia mengambil foto seperti itu.

Elmahdy mendakwa seni dan foto feminisnya merupakan jeritan terhadap tindakan kekerasan, rasisme, seksisme, gangguan seksual dan kemunafikan di dalam masyarakat. Dia juga dikenali kerana melakukan protes terhadap agama pada umumnya.

Facebook seolah-olah telah menghapuskan gambar itu beberapa kali atas pertimbangan kesusilaan, menurut salah satu pengikut Elmahdy. Walaupun gambar itu saat ini tidak boleh didapati di Facebook, Elmahdy memasang pautan ke versi yang kurang ditapis daripada gambar itu di laman LiveLeak.


Komen Weblog Ibnu Hasyim:  ISIS lain, kalimah 'la Ilaha Illallah'  (Tidak Ada Tuhan Selain Allah) lain. Penghinaan kalimah 'la Ilaha Illallah' seperti ini wajib dipertahankan?
(IH)

No comments:

Post a Comment