tag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post6096721578241776459..comments2024-03-28T12:46:06.861+08:00Comments on Ibnu Hasyim: Ulama Wahabi, Mengapa Ditangkap & Digari?Ibnu Hasyimhttp://www.blogger.com/profile/15457271184427332378noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-18622944900828118012021-12-07T14:01:52.418+08:002021-12-07T14:01:52.418+08:00Nak bagitahu bahayanya Wahabi ni, semacam dia kata...Nak bagitahu bahayanya Wahabi ni, semacam dia kata Allah swt duduk atas arasy, dan dia bahas Nabi saw naik atas drpd arasy semasa malam israk mikraj.Tu dia kata tanda Allah duduk atas. waliyazubillah.Belajarlah baik2 sahabt2 drpd guru2 yang murshid,guru rabbani seumpama tok2 guru pondok.Inilah bahaya kalau mengaji bab akidah dgn yg bukan ahli.Silap iktikad,kekal dlm neraka jawab dia.wallahuaklamMuhammad Ilhamhttps://www.blogger.com/profile/11492540584493501844noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-87931803229159966482021-12-07T13:58:05.202+08:002021-12-07T13:58:05.202+08:00Kata allahyarham Babo Syed Wara'," Wahabi...Kata allahyarham Babo Syed Wara'," Wahabi ni kita jgn dekat dgn dia,macam rimau kita sahkan nak duduk atas belakang dia, jamah misai dia pun jangan".IntahaMuhammad Ilhamhttps://www.blogger.com/profile/11492540584493501844noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-33167228874293213802017-03-02T11:00:48.298+08:002017-03-02T11:00:48.298+08:00kalau wahabi sanjung imam hanbali, isytihar je la ...kalau wahabi sanjung imam hanbali, isytihar je la pengikut mazhab hanbali tapi puak wahabi kata, mereka tak terikat dengan mana-mana mazhab.. tu masalahnya, yang mana sesuai dengan dia dia kata geng, tak sesuai bidaah blakaterokai senihttps://www.blogger.com/profile/10538165157283769301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-22691881381828394552015-01-06T07:50:37.847+08:002015-01-06T07:50:37.847+08:00Kan senang jadi wahabi, baca Quran dan Hadis sahih...Kan senang jadi wahabi, baca Quran dan Hadis sahih sahaja. Tak paham Arab, boleh baca terjemahnya. Tafsirannya ikut sendiri sendiri. Belajar agama tak perlu susah susah cari guru, cukup dgn baca kitab dan buku buku sahaja, baca kitab google pun boleh jadi alim agama. Kalau org kata salah mrk tu semua jahil.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-1961846374054703472014-04-20T12:15:16.830+08:002014-04-20T12:15:16.830+08:00Org2 yg kamu gelar wahabi ni x penah menggelarkan ...Org2 yg kamu gelar wahabi ni x penah menggelarkan diri mereka adlh wahabi..gelaran yg sebetulnya adlh muslim. Sy muslim, awk muslim dan mereka yg awk gelar wahabi tu pn muslim. Nabi Muhammad s.a.w pun tidak bermazhab. Mazhab ini pendapat. Bkn aliran atau cabang dlm agama. Jgn slh fhm.. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/08338787553851031015noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-81310909227737258482014-04-20T12:06:16.072+08:002014-04-20T12:06:16.072+08:00Saya bersetuju dgn saudara..di dlm al quran dan ha...Saya bersetuju dgn saudara..di dlm al quran dan hadis tidak ada perkataan mazhab. Yg ada ialah perselisihan pendapat. <br />An-Nisā':59 - Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.<br />Ikutlah mana2 pendapat imam (mazhab) pn Yang Paling Dekat Dengan Al Quran dan Hadis/Sunnah. Jgn lagi berpuak2 dan menggelar org lain dgn gelaran tertentu (wahabi, sunni, syiah,syafie, hanafi dsb..) krn yg sebenar2 gelaran adalah Muslim.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/08338787553851031015noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-17750694717301704882010-01-09T16:38:36.128+08:002010-01-09T16:38:36.128+08:00salam
Sdra Ahmad , Islam datang dengan Alquran da...salam<br /><br />Sdra Ahmad , Islam datang dengan Alquran dan Hadis, Nabi suruh kita pegang dan gigit dengan kuat. Imam Shafie berkata jika ada hadis yang sohih itulah mazhabku, jangan mudah kita mengatakan mereka yang berpegang dengan Quran dan hadis sebagai sesat.Amri Mat Saaidhttps://www.blogger.com/profile/06083815431299759899noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-35282790342860717482009-09-17T17:04:28.866+08:002009-09-17T17:04:28.866+08:00Sudahlah, Wahabbi itu tolak tepi sudahlah. Firqah...Sudahlah, Wahabbi itu tolak tepi sudahlah. Firqah bidaah terbaru Islam, mereka adalah Khawarij zaman ini. Terkeluar dari golongan majoriti Ahl Sunnah wal Jamaah pewaris sebenar Rasulallah, ahl bait dan para sahabat.<br /><br />Semoga Allah melindungi kita dari puak yang tanpa mazhab dan sistem, yg senang2x suka takfir dan mensyirikkan Muslimiin lainnya. <br /> <br />Puak yang sendiri ta'sub dngn Muhammad b Abdul Wahhab an-Najdi dan ulama'-ulama' lain mrk.Ahmadhttps://www.blogger.com/profile/11744792993329065279noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-41344378738825538142008-08-11T14:13:00.000+08:002008-08-11T14:13:00.000+08:00Memang benar kaum muslimin (Orang awam)di Malaysia...Memang benar kaum muslimin (Orang awam)di Malaysia amat ta'sub dengan Mazhab Shafie walaupun mereka sendiri tidak mempelajari dan memahami dengan mendalam mazhab ini. Saya pernah mendengar ucapan dari Ust Abdul Hamid Zainal Abiddin sewaktu beliau sebagai Pengarah Pusat Islam. Katanya kita boleh melaksanakan syariat dari mazhab2 lain dalam ahlulsunah waljamaah dengan syarat kita arif tentangnya.<BR/><BR/>Berkaitan dengan Kes2 ulama'yang disebut sebagai wahabi itu, saya pernah menjadi murid kepada ust Abdullah Yasin beberapa tahun. Sepanjang beliau mengajar beliau tak pernah menyalahkan mana2 mazhab, malah disaat beliau membahaskan sesuatu perkara beliau sangat menyanjung pendapat Imam Shafie. Saya muridnya tetapi saya tetap bermazhab shafie.<BR/><BR/>Persoalannya:<BR/>Adakah kita benar-benar memahami dan mengamalkan mazhab shafie yang kita taksubkan sangat itu?<BR/><BR/>Salahkah seseorang yang diiktraf dari Universiti Madinah (sumber ilmu) yang datang ke Malaysia menegur dan membetulkan kesilapan2 dalam amalan syariat ugama kita?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-51752199791140633192008-05-22T15:47:00.000+08:002008-05-22T15:47:00.000+08:00Asalamualaikum,Golongan yang dianggap Wahabi ini s...Asalamualaikum,<BR/>Golongan yang dianggap Wahabi ini sebenarnya tidak wujud dalam konteks kaum Wahabi. Masyarakat ISlam Malaysia tidak mahu menukar cara mereka menjalankan ritual seharian mereka. Oleh itu apa juga orang lain buat dicop salah dan bukan aliran Shafie.<BR/>Perkara ini amat ketara bagi pelajar Malaysia yang ebrada di Amerikan Syarikat dan Eropah umpamanya. Pelajar Melaysia etrkonkong dengan soal mesti ada 40 orang baru boleh buat Jumaat. Bila ditanay apa dalilinya, pelajar Malaysia cepat menjawaboh itu ajaran Imam Shafie. Soalan balas ialah, siapa itu Shafie? Ramai terlopong tak boleh jawab. Jika ditanya siapa Imam Bin Hanbal. ramai tidak tahu beliau ialah anak murid kepada Imam Shafie paling pintar dan dilantik sebagai guru oleh Imam Shafie untuk mengajar di Yemen. ramai juga tidak sedar bahawa banyak pendapat Imam Shafie dibetulkan oleh Imam Ahmad Bin hanbal selepas mendapat sumber-sumber yang sebelum ini tidak pernah diketahui oleh Imam Shafie. Jadi adakah kita mahu terus dalam kepompong dan tahap ilmu kita tanpa mahu menambah? Bila ada yang maklumat dan ilmu yang lebih maka orang Islam perlu belajar dan membetulkan. Itulah kemajuan dalam ISlam sebenarnya.<BR/>Melabel beberapa orang guru dan ulamak sebagai Wahabi dan mudah menyesatkan semata-mata kerana mereka tidak bersetuju dengan ilmu yang mereka ada akan memundurkan umat Islam sendiri. ramai tidak sedar sebelum gerakan Imam Muhammad Bin Abdul Wahab di Hijaz, solat berjemaah di Mekah sendiri ada 4 Imam mengikut mazhab masing-masing. mahukah kita kembali ke zaman tersebut? Harapan saya kita hentikan soal khilaf dan utamakan soal darah dan maruah umat Islam sekarang ini.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-38611570609311024542008-05-16T14:58:00.000+08:002008-05-16T14:58:00.000+08:00"Assalamualaikum...Kenalilah Tokoh PAShttp://www.i..."Assalamualaikum...<BR/><BR/>Kenalilah Tokoh PAS<BR/>http://www.izharsunnah<BR/>.blogspot.com/<BR/>ULAMA PEJUANG MENENTANG KAUM WAHABI<BR/><BR/> <BR/><BR/>FIKRAH<BR/><BR/>24 RABIULAKHIR - 9 JAMADILAWAL1429 m -15 MEI 2008<BR/><BR/>Sheikh Fadhlullah As-Suhaimi:Ulama pengasas PAS<BR/><BR/><BR/>Oleh MOHD FADLI GHANI<BR/><BR/><BR/><BR/><BR/>NAMA Sheikh Muhammad Fadhlullah as-Suhaimi sangat tidak asing di kalangan masyarakat Islam di negara ini,khususnya pada dekat 40-an hingga 60-an.Beliau bukan sahaja pendakwah yang terkemuka, tetapi juga pemimpin gerakan Islam yang amat berjasa di negara ini.<BR/><BR/>Sheikh Fadhlullah Suhaimi merupakan anak kepada Sheikh Muhammad Suhaimi, wali Allah yang dipercayai oleh pengikut Kumpulan Al-Arqam yang akan muncul sebagai Imam Mahdi. Sheikh Fadhlullah Suhaimi dilahirkan pada 1886 di Singapura dalam sebuah keluarga ulama yang berketurunan Ba'lawi Bani Basyaiban yaag berasal dari Hadhralmaut.<BR/><BR/>Keluarganya berpindah dari Tanah Arab ke India pada abad ke-10, kemudian ke Jawa, sebelum ke Singapura. Bapanya mempunyai murid yang ramai di Klang dan Singapura.<BR/><BR/>Selepas mendapat pendidikan asas daripada bapanya, Kiyai Agung Sheikh Muhammad bin Abdullah Suhaimi, beliau telah berangkat ke Makkah untuk mendalami ilmu agama. Menjelang Perang Dunia Pertama, Sheikh Fadhlullah Suhaimi sudah belajar di Universiti al-Azhar, Mesir.<BR/><BR/>Ketika dí Mesir, beliau menjadi pengarang majalah 'al-Ittihad', sekali gus pengurus kepada Syarikat Ittihidah dan Matba'ah Ittihad. Beliau menyiapkan karya pertamanya, "Pelajaran tauhid" terbitan Matba'ah Ittihad pada 1914. Beliau kemudian kembali ke Singapura dan dilantik sebagai Mudir Madrasah as-Saqqaf pada 1916 sebelum berhijrah ke Jawa kerana membuka sekolah Arab di sana.<BR/><BR/>Selepas kembali ke Singapura beliau menerbitkan kitab-kitab agama dan menerbitkan majalah "Jasa" di Johor Bahru. Beliau juga mengasaskan Kullíyyah al-Attas di Johor Bahru atas dorongan Datuk Syed Hassan Ahmad al-Attas pada 1931. Pada 1937, beliau membuka Kulliyyah al-Firdaus yang mengajar tafsir dan fiqh di Singapura sehingga awal 1942 yang terhenti akibat perang Jepun..<BR/><BR/>Selepas itu. Sheikh Fadhullah mengajar di Kota Bharu , kelantan beberapa ketika pada zaman Jepun sehinggalah beliau dilantik sebagai mudir Kuliyyah al-Lughah wa ad din ,Pekan ,Pahang pada 1955.Beliau juga pernah menjadi Imam di masjid al-Ma’ruf ,singapura selain menjadi Ahli majlis Mesyuarat Jabatan Agama Islam Johor.Pada 1936, beliau mengasakan Madrasah al –Ma’rif al-Islamiyah di Ipoh road ,singapura yang kemudian diwarisi oleh anaknya ,ustaz Taha Suhaimi.<BR/><BR/>Walaupun terlibat dalam dunia pendidikan di Singapura ,Johor Bharu,Jawa ,Kelantan dan Pahang ;nama beliau mula menonjol dalam perdebatan Kaum Muda-Kaum Tua yang tercetus sebelum Perang Dunia Kedua lagi Beliau yang mcndokong fahamanAhli Sunnah wal Jamaah bertentangan pendapat dengan Sheikh Hassan Ahmad atau terkenal sebagai Hassan Bandung yang dikatakan mendokong pemikiran Ibn Taimiyah dan Ibn Qayyim.<BR/><BR/>Melalui majalah "Pembela Islam" dan kitab Soal Jawab, Hassan Bandung melóntarkan pemikiran-pcmikiran baru yang dianggap bertentangan dengan kaum tua. Sheikh Fadhlullah kemudian menghasilkan "Buah Kulliyyah al-Attas" untuk menjawab pemikiran Hassan Bandung.<BR/><BR/>Perdebatan berterusan ini membawa kepada cabaran oleh Hassan Bandung untuk berlawan pendapat melalui majalahnya, "Pembela Islam." Persoalan pegangan Ahli Sunnah, amalan bidíah dan fahaman Kaum Muda kemudian dijelaskan secara bijaksana oleh Sheikh Fadhlullah sehingga ia dapat diselesaikan dengan baik.<BR/><BR/>Walau bagaimanapun, Sheikh Fadhlullah dikatakan pernah berdebat dengah Hassan Bandung pada awal 1950 di Pulau Pinang. Beberapa pengikut Hassan Bandung yang terkenal seperti 'Sheikh' Tahir Jalaluddin, 'Sheikh' Abdullah Maghribi dan 'Sheikh' Ibrahim Aqibi bergiat di Pulau Pinang, kerana itu perdebatan berlaku di sana.<BR/><BR/>Selain itu juga, beliau telah menghasilkan lebih Sebuah karya agama dalam pelbagai bidang seperti fiqh, tafsir, táuhid, sejarah, pemikiran Kaum Muda dan lain-lain, serta mcnterjemahkan kitab "al-Munjid" yang diterbitkan di Jakarta.<BR/><BR/>Beliau juga dikatakan berjaya menghasilkan sebuah tafsir al-Quran. Tumpuan kegiatan dakwah beliau banyak terfokus kepada usaba-usaha membangunkan semula umat Islam seperti zaman kegemilangan dahulu. Beliau turut terlibat dalam gerakan tariqat kerana ayahnya sendiri adalah pengasas Aurad Muhammadiyah yang terkenal itu.<BR/><BR/>Gelaran yang diberikan oleh muridnya, Pehin Mufti Haji Ismail, 'al-'Allamah al-Murabbi al-khabir wal khatibul Qadir wa daie al-Basyir ila Allah asy –syaikh Muhammad Fadhlullah ibn asy-syaikh muhammad as-Suhaimi menggambarkan keluasan ilmunya.<BR/><BR/>Dalam bidang politik,Sheikh Fadhlullah mula terlibat secara langsung ketika berada di kelantan kerana kebanyakan muridnya terlibat dalam politik.Antara murid yang terkenal di kelantan ialah ustaz wan Sulaiman Ibrahim yang pernah belajar di kuliah al-Attas sebelum menjadi wakil rakyat PAS 1959.<BR/><BR/>Syeikh Fadhlullah juga beberapa kali mewakili umat lslam di Kelantan dalam persidangan-persidangan politik Melayu di Kuala Lumpur sekitar selepas Perang Dunia Kedua.<BR/><BR/>Di Singapura, beliau juga terlibat dálam beberapa pertubuhan Islam. Ketika gerakan kemerdekaan mulai memuncak, nama Sheikh Fadhlullah mulai terkenal sebagai seorang ulama yang aktif dalam gerakan antípenjajah. Semasa para ulama bersidang di Muar atas anjuran Umno, Sheikh Fadhlullah telah hadir mewakili umat Islam Singapura walaupun beliau bukan ahli Umno. Dalam Pcrsidangan Alim Ulama Malaya Kedua di Kuala Lumpur pada 23 Ogos 1951 yang telah berjaya menubuhkan PAS, Sháikh Fadhlullah memainkan peranan penting ke arah menjayakan usaha menubuhkan parti politik Islam ini.<BR/><BR/>Walaupun tidak memegang apa-apa jawatan dalam PAS ketika itu, nama Sheikh Fadhlullah telah diputuskan oleh per-sidangan tersebut sebagai salah seorang daripada lima ulama yang akan mengemukakan rayuan kepada Raja-raja Melayu untuk membolehkan sebuah pertubuhan ulama diasaskan, sekali gus menyelaraskan jabatan-jabatan agama di seluruh negara.<BR/><BR/>Walaupun nama beliau tidak muncul dalam kepemimpinan PAS selepas itu, tetapi beliau merupakan tenaga penting dakm meluaskan pengaruh PAS di Singapura pada awal 1950-an. Faktor kedudukan beliau sebagai Mudir Kulliyyah al-Lughah wa ad-Din di Pahang menghalang kegiatan politik belïau, tetapi anak beliau, Ustaz Taha Suhaimi telah menjadi pemimpin utama PAS Singapura sehingga 1965.<BR/><BR/>Murid-murid beliau juga sama ada di Singapura, Johor, Pahang dan Kelantan kcbanyakannya menjadi pendukung perjuangan PAS di seluruh negara. Sheikh Fadhlullah Suhaimi yang uzur kerana tua telah meninggal dunia di Singapura pada 16 ogos 1964 dalam usia 78 tahun. Dua anaknya yang terkenal ialah Ustaz Taha Suhaimi, Pesuruhjaya PAS Singapura dan Ustaz Kamil Suhaimi.<BR/>harakah..."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3721270538691005963.post-70223115507115394452008-05-14T02:17:00.000+08:002008-05-14T02:17:00.000+08:00pelik juga kenapa nama dr maza tidak disebut sebag...pelik juga kenapa nama dr maza tidak disebut sebagai ulamak wahabi oleh tok menteri.kenapa seolah perlis dikecualikan dari penjelasan muzakarah yang tidak mahu ada kecelaruan dalam fikrah rakyat malaysia.tetapi dalam kes yang disebut oleh YB zul, ada ulamak yang dicop wahabi oleh jakim ditangkap dan digari jadi soalan yang mungkin cuba ditanya oleh YB zul juga YB taib izamuddin ialah kenapa mereka ditangkap dan digari tetapi dr maza dibiarkan bebas atas tiket mufti malah tidak dicop sebagai wahabi pun.<BR/><BR/>YB sebut nama nama yang disebut oleh tok menteri ialah ulamak muhadasin dan dr abdullah yasin dihormati diperingkat dunia.yang ni perlu kepada penjelasan lanjut.mungkin kita boleh menentukan fikrah sebenar mereka yang disebut wahabi ini,tetapi yang ana faham YB zul dan YB taib izamuddin cuba memberitahu kita semua kenapa dr maza tidak dilayan sebagai seorang wahabi. dan tok menteri yang menjawab pula cuba mengelak.kenapa?Anonymousnoreply@blogger.com