Wednesday, April 20, 2022

Projek Torwong & Jambatan M'sia-Indo, Johor-Riau bakal lingkupkan S'pura?

 

Komen Rakyat dalam blog ini..

1 comments:

Anonymous said...

Projek Torwong dan Jambatan Malaysia Indonesia Johor Riau bakal melingkupkan pelabuhan Singapura.

Rancangan sedang dibuat untuk menghubungkan Riau di Sumatera, Indonesia, dengan Kukup di Pontian, Johor, melalui satu terowong bawah laut sepanjang 17.5 kilometer (km).

Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Kabupaten Pelalawan di Wilayah Riau sedang menjalankan kajian kemungkinan mengenai projek bernilai berbilion ringgit itu.

https://youtu.be/SPEeGqukxtw

Torwong Riau Johor bakal melingkupkan ekonomi Singapura. Bakal dikenali sebagai Johor-Riau Link, terowong itu akan menyambungkan Pulau Karimun di Riau dengan Kukup di Pontian, dekat terminal feri yang ada sekarang di daerah Pontian.

"Projek itu lebih berkesan kos dan berdaya maju dengan kos sekitar RM15 bilion ($5.8 bilion) berbanding dengan jambatan Dumai-Melaka yang dianggarkan menelan RM44.3 bilion," kata dekan UTM Construction Research Alliance, Profesor Dr Muhd Zaimi Abd Majid.

https://youtu.be/EtKyLnCZbxg

Majlis dihadiri wartawan pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MOU) antara universiti terseut dengan Kabupaten Pelalawan, yang diwakili ketua daerahnya, Encik Muhammad Harris.

Encik Muhammad berkata, selain terowong 17.5km itu, Johor-Riau Link juga termasuk beberapa jambatan yang akan menghubungkan pulau di perairan Riau ke Pulau Karimun dan bersambung ke terowong laut itu

Good bye Singapura. Dengan Pelabuhan Baru di Riau serta Pelabuhan Pasir Gudang dan infrastructure baik ke Pelabuhan Kuantan memendekkan masa penghantaran ke China berbanding Pelabuhan di Singapura.

https://youtu.be/lKDvaCRzVx0

Segerakan Jambatan dan Torwong Johor Riau. Cadangan pembinaan Jambatan dan Terowong dari Kukup, Pontian ke Kepulauan Riau (JOKARI) yang diutarakan pengkaji dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pada awal tahun 2014 mendapat petanda positif.

Projek ini sudah pun mendapat minat pelabur. Projek kos RM16 bilion ini mendapat sokongan daripada kerajaan Malaysia dan Indonesia.

Projek ini melibatkan pembinaan sebuah jambatan lima kilometer dari Kukup, Pontian ke sebuah pulau buatan.

Ia kemudian disambung oleh terowong bawah laut sepanjang 17.5 kilometer menghubungkan Pulau Karimun, Indonesia.

Jambatan lain juga bakal dibina bagi menyambungkan Pulau Karimun ke pulau-pulau di Riau.

https://youtu.be/wV5UinSMuJs

Nama singkatan projek ini JOKARI hampir sama bunyi dengan nama Presiden Indonesia JOKOWI.

Sektor swasta yang boleh laksanakan projek ini. Salah satu projek 1MDB melaksanakan Projek Jambatan Terowong JOKARI tetapi di sabotaj oleh Tun dan kerajaan PH. Akhirnya Pulau Batu Putih milik anak Lee Kwan Yew dan projek ini ditinggalkan

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails