Saturday, June 19, 2021

7 Keluarga tinggal bawah jambatan, kelalaian k'jaan mana?

 

Rina melawat keadaan keluarga Suria yang tinggal di bawah Jambatan Loke Yew sejak November 2019 - Foto NSTP/Hairul Anuar Rahim

Keluarga bekas tentera bawah jambatan dipindahkan ke flat

KUALA LUMPUR: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) memindahkan tujuh sekeluarga yang tinggal di bawah Jambatan Loke Yew ke rumah transit di Flat Seri Johor.

Menterinya, Datuk Seri Rina Harun, berkata keluarga itu dibawa menduduki rumah transit selama satu minggu sementara pihaknya berurusan dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) serta agensi kerajaan lain.

"Ia adalah bagi memberikan kediaman lebih baik dan di samping anak-anak diberikan bantuan kanak-kanak di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

"Melihat kepada keadaan rumah, saya tidak sangka ada yang hidup daif di bandar raya Kuala Lumpur dan ia bukan di pedalaman," katanya selepas mengadakan lawatan ihsan di tempat tinggal bekas askar, Suria Mohamad Hassan, 59.

Suria dan isteri, Azariyah Abd Aziz, 43, dan lima anaknya yang berusia tiga hingga 14 tahun menghuni 'rumah' usang sempit berdindingkan papan lapis dan tanpa bumbung di bawah jambatan terbabit kerana tidak mampu menyewa rumah yang lebih sempurna sejak November 2019.

Rina berkata, mereka yang menghuni rumah itu menggunakan dapur kayu tanpa bekalan elektrik.

Beliau menjelaskan, kerajaan tidak akan berkompromi dengan kebajikan kanak-kanak yang masih bersekolah.

"Jadi kita memberikan bantuan segera dan apabila membuat semakan, keluarga ini tidak mempunyai rekod JKM.

"Kita tidak mahu Suria dan isterinya berputus asa tetapi pada masa sama, kemiskinan ini tidak diwarisi, berharap masa anak-anak lebih cerah," katanya.

Dalam pada itu, Rina akan mengarahkan JKM menyalurkan bantuan dan sokongan psikologi kepada keluarga berkenaan.

Terdahulu, Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV) Angkatan Tentera Malaysia (ATM) juga dilaporkan akan memantau nasib pesara tentera dan memaklumkan, keluarga itu telahpun disantuni oleh JHEV ATM dan Baitulmal Wilayah Persekutuan minggu lalu. (BH)

Komen Weblog Ibnu Hasyim7 Keluarga tinggal bawah jambatan, akibat kelalaian kerajaan mana yang tidak prihatin rakyat?

10 comments:

Anonymous said...

Kerajaan dolu asyik nak bailout perniagaan anak cucu yg rugi...


kikikiki

Anonymous said...

Kemiskinan sejak amno lagi.

Masalah utama kemiskinan bukanlah masalah tiada duit.

Masalah utama ialah tiada ilmu pengetahuan untuk tansfer ilmu jadi duit.

Kerejaan dlu biar rakyat bodoh/tiada ilmu supaya senang control.

Time PH dibukanya peluang bersuara. Yapi geng syaitan ambil peluang hasut rakyat. Yang kaya terus kaya. Yg bru rasa kaya makin sombong.

Kerejaan skrg pula nampak mengaku bodoh utk biar rakyat jadi bodoh supaya terus berkuasa.

X habis2 salahkan bangsa lain. Bangsa sendiri, ramai terus miskin ilmu, malas dan nakkan bantuan kain batik.

Sokong PH PRU nanti

Anonymous said...

Atok kaya dan terus kaya. Atok masa tu dgn umno. Keluar bn, atok dah billiun kumpul duit. Kemudian atok join ph. Sama juga matlamat atok. Dan ph pungut atok kerana pengalaman atok kumpul harta. Rakyat makin bingung bila atok jadi pm. Makin celaru kerajaan ph. Kerana pimpinannya banyak sangat buat salah dan dosa. Rakyat hidup macam berada dlm lubang ular. Sempit dan berbau. Fitnah berleluasa. Kasihanilah rakyat dari perebutan kuasa.

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Oi ANJING DAPpengganas, 2019 tu siapa yg. memerintah aaahh? BIBTANG lu si PENIPU!!

Paklong said...

Pemimpin tetap pemimpin..rakyat marhaen Nilah kehidupan mereka... dulu kini selamanya

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Lepas tu ANJING DAPpengganas ni HINA bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kami?!! MAMPOS lu!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Atok and mamat2 pelompat tu sama geng le.

Mereka x bleh stay dlm PH kerana parti dlm tu, cuba nak buat kerje betul. Geng atok dan pelompat tulah yg buat buat hal dan kemudian keluar bergabung dgn geng penyamun.

Cuma atok silap langkah. Tu pun tak tahu, silap2 sj2 buat silap langkah.

Pemimpin skrg semua kaya raya.

Rakyat susah bertambah susah.

zack said...

Yg bodoh bangang tolol bahalol yg akn terus pilih pee h..akn timbul semula menteri2 tanglong..akn berleluasa lgi bantuan2 yg disalurkan guan hen dan teo ni hancing pd instituisi pendidikan cina yg tak dhaif pun..kali ini jika beekuasa lgi mungkin salurkan bantuan pd tokong2dan kg.baru cina dlm masa yg sama bantuan untuk org2 bujang,ibubapa tunggal,nelayan dan petani disekat walhal ketika BN mereka dapat BRIM..alangkah bebal suka pd kafir mentadbir negara..sudahlah keturunan pendatang yg datang beribu batu dari negara asal nk perintah malaysia plk..ingat malaysia bkn singapura dan tak mungkin jadi mcm singapura walau ada macai pencacai bodoh penyembah kafir ada disetiap zaman!

Anonymous said...

Memteri tanglong x da yg curi duit rakyat.

Menteri Melayu perintah 60 tahun. Tanah hak milik Melayu hilang. Semua2 pemimpin2 tu masih ada dalm pn skarng. Cuma atok sj buat2 terkeluar atau x sengaja keluar.

Anonymous said...

Pilihan terbaik ialah pas. Parti2 lain jadi duri dlm daging buat org melayu. Atok dgn songlap duit. Bn dgn mahkamahnya. Pkr dgn liberal dan gila kuasa. Pan dgn drop outnya. Dapic dgn mini zionistnya. Semua itu tiada dlm pas.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails