Thursday, February 25, 2021

Undang-undang Selangor benarkan hukuman seks luar tabii, tidak berperlembagaan - Hakim

 

Pada tahun 2006, sebanyak 180 kes jenayah seksual luar tabii dilaporkan, meningkat 51 kes pada 2007 menjadikannya 231 kes, dan bertambah 12 kes lagi pada 2008 menjadikan 243 kes...

PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan di sini, hari ini, memutuskan bahawa badan perundangan Selangor tiada kuasa menggubal undang-undang yang menjadikan seks luar tabii sebagai jenayah.

Terdahulu, Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat yang mempengerusikan panel sembilan hakim, dalam penghakimannya berkata hanya Parlimen ada bidang kuasa menggubal undang-undang yang menjadikan seks luar tabii sebagai jenayah.

Beliau berkata, Seksyen 28 Enakmen 28 Kesalahan-kesalahan Jenayah Syariah (Selangor) 1995 yang membenarkan hukuman bagi seks luar tabii, adalah tidak berperlembagaan.

"Peruntukan itu (Seksyen 28) adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

"Oleh itu, Seksyen 28 adalah tidak konsisten dan terbatal," katanya pada persidangan video menggunakan aplikasi Zoom.

Yang turut bersidang, Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Rohana Yusuf; Hakim Besar Malaya, Tan Sri Azahar Mohamed; Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Datuk Abang Iskandar Abang Hashim; dan Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Mohd Zawawi Salleh, Datuk Nallini Pathmanathan, Datuk Vernon Ong Lam Kiat, Datuk Zabariah Mohd Yusof serta Datuk Seri Hasnah Mohammed Hashim.

Pada 14 Disember lalu, panel diketuai Tengku Maimun menangguhkan keputusan mahkamah terhadap usul dibawa seorang lelaki bagi mencabar Seksyen 28 Enakmen Kesalahan-kesalahan Jenayah Syariah (Selangor) 1995, yakni peruntukan digunakan bagi mendakwanya atas pertuduhan cubaan melakukan seks luar tabii.

Pada 21 Ogos 2019, ketua pendakwa syarie menerusi pendakwa syariah memutuskan untuk mengemukakan pertuduhan di bawah Seksyen 28 enakmen berkenaan terhadap lelaki itu di Mahkamah Tinggi Syariah Selangor.

Lelaki itu didakwa atas pertuduhan cuba melakukan seks luar tabii dengan seorang lelaki lain di sebuah rumah di Selangor pada 9 November 2018.

Bagaimanapun, lelaki itu mengaku tidak bersalah dan perbicaraan terhadapnya di Mahkamah Tinggi Syariah ditangguhkan sementara menanti keputusan hasil usulnya.

Pada 14 Disember lalu, mahkamah mendengar hujah daripada peguam lelaki itu, Datuk Malik Imtiaz Sarwar yang berhujah bahawa badan perundangan Selangor tidak mempunyai kuasa untuk menggubal peruntukan terbabit kerana perkara dalam peruntukan berkenaan, yakni seks luar tabii, terletak dalam Senarai Persekutuan, dalam Perlembagaan Persekutuan.

(BH)

 

4 comments:

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

Puak HOMO BINATANG BUAS akan berPESTA kat NEGARA ISLAM kita ni!!

BANGSAT betul!! PEÇAT si KETUA HAKIM NEGARA & HAKIM2 MAHKAMAH ATASAN yg. TAK berINTEGRITI ni, yg. diPILIH secara HARAM dgn. MUTLAK oleh si bekas PENJENAYAH peguam negara PARIAH DAP NAZI, tommy thomas BANGKAI ANJING bersama DIKTATOR mahathir PARIAH kerala, dgn. MELANGGAQ Akta Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman 2009 -yg. MELAYAN Undg2 Perlembagaan Per. 3: Islam adalah Agama Negara & RAJA2 MELAYU adalah KETUA2 AGAMA ISLAM NEGERI2 & PERSEKUTUAN, serta Per. 37: Sumpah Jawatan DYMM memPERTAHANkan ISLAM setiap masa - mcm. SAMPAH!!

Apa, si HAKIM2 yg. TAK berINTEGRITI, serta termasuk yg. BUKAN ISLAM yg. RASIS & FASIS ni - ingat Sistem Kehakiman & Perundangan ala-BARAT/ZIONIS ini TUAN kpd. Sistem Kehakiman & Perundangan SYARIAH di TANAH MELAYU/NEGARA ISLAM pusaka Nenek Moyang Bumiputera berzaman kami ni aaahhhhhhhhh?!!!!!!!!!!!

BANGSAT betul Sistem KEHAKIMAN & PERUNDANGAN NEGARA yg. telah diJAJAH dg. RASIS, FASIS & ZALIM sepenuhnya oleh PENJAJAH Zionis DAP BANGKAI ANJING!!!!

Di - https://www.astroawani.com/berita-malaysia/undangundang-syariah-seks-luar-tabii-selangor-tidak-sah-mahkamah-persekutuan-284667

NOTA: kenapa artikel BH di blog ni MENGELÌRUkan?!!!!!!!

Anonymous said...

begitulah bodohnya orang2 pas...bila bercakap tentang 'jenayah'tetapi di mahkamah syariah. ahli pas hanya taasub membuta tuli kononnya pas nak jalankan hudud dan ruu355...konon hanya utk org islan dan hanya di mahkamah syariah...padahal ianya melibatkan mahkamah sivil.
cukup cukup lah menjual agama demi sesuap nasi...nanti mati menyesal tidak berguna..bila kekal di dalam neraka selama lamanya..abadan abada..nauzubillah

Anonymous said...

Begitulah cerdiknya orang pas. Sampai khadam tak berhenti2 memfitnah golongan agama. Hanya kerana dinafkahkan oleh dap, khadam sanggop menghina golongan agamawan. Akhir zaman, inilah khadam yg cari nafkah dengan memfitnah dan mencaci.

Anonymous said...

Tolak dap tolak semburit.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails