Saturday, April 27, 2019

Ucapan Dr Syed Husin Ali Bersifat Menghasut? -Dr Kamarul Zaman Yusoff .


MENELITI kandungan ucapan Dr Syed Husin Ali dalam Forum Malaysia & Statut Rome yang berlangsung di Auditorium Tun Suffian, Universiti Malaya, hari ini, terdapat kemungkinan besar bahawa ucapan beliau ini mempunyai kecenderungan bagi mendatangkan kebencian atau penghinaan atau bagi membangkitkan perasaan tidak setia terhadap Raja-Raja Melayu.
Saya tidak hairan jika selepas ini akan ada pihak-pihak tertentu yang membuat laporan polis supaya siasatan dibuat terhadap Dr Syed Husin Ali di bawah Akta Hasutan.
Pelik jika seorang pemimpin veteran merangkap bekas ahli akademik ternama seperti Dr Syed Husin Ali tidak tahu bahawa kandungan ucapan beliau bersifat menghasut.
Lagi pelik bila Dr Syed Husin Ali cukup berani sekali mengucapkan kata-kata yang bersifat menghasut ini betul-betul di hadapan muka Peguam Negara, Tommy Thomas.
Dikongsikan di sini ucapan penuh Dr Syed Husin Ali untuk penelitian bersama.
Siapa agaknya yang mempunyai keberanian untuk membuat laporan polis ini?
Kandungan ucapan Dr Syed Husin Ali:
“Tentang golongan Raja pula, saya menganggap walaupun perkara ini belum lagi jelas, saya menganggap bahawa semacam ada cabaran yang dirasakan oleh setengah-setengah Raja terhadap kedudukan mereka. Apa sebabnya? Dalam dunia ini tak sampai saya rasa ada 30 Raja, sepertiga daripadanya adalah di Malaysia (kedengaran suara hadirin ketawa), dan di antara negara-negara yang mempunyai Raja, hampir semuanya, Jepunkah, Swedenkah, Denmarkah, apa ni dan lain-lain, mereka 'accede' dan 'ratify', cuma di Malaysia ini Raja-Raja takut untuk 'ratify'. Mungkin mereka telah disalah nasihatkan oleh sesetengah pihak.”
“Tapi kedudukan mereka, mereka rasa terancam, kerana banyak sangat Raja di sini, banyak sangat belanja yang ditanggung oleh rakyat (kedengaran bunyi hadirin bertepuk), maka ada golongan rakyat yang sudah mula merasakan tak perlu lagi Raja, ada golongan rakyat, dan perasaan ini makin bertambah di kalangan muda. Ada pula yang merasakan mengapa sembilan Raja, kalau hendakkan simbol, mengapa sembilan, mengapa tak satu saja? Tapi ini akan menimbulkan masalah lain, 'of course', soal, soal apa ni, bukan sahaja soal apa ni kedudukan 'Federation', tetapi juga akan menimbulkan soal macam mana nak ketepikan Raja-Raja yang sudah sekarang ini makin kuat.”
"Mereka juga merasa lemah kerana sebenarnya kebanyakan Raja yang ada sekarang ini adalah keturunan daripada orang yang diletakkan sebagai Raja atau pembesar yang diletakkan sebagai Raja oleh British. Dari Johor ke Perlis semua dilantik oleh British. Belum ada lagi cabaran di kalangan rakyat tentang hal ini. Tapi sudah ada cabaran dalam mahkamah oleh golongan yang merasakan dirinya keturunan yang sebenar Raja yang asal. Sudah ada 'court case', kes mahkamah di Terengganu. Sudah ada kes mahkamah di Kelantan. Walaupun dianya kalah, tapi kalau misalannya berterusan perkara ini, dan rakyat makin mengetahui, akan menjadi masalah besar. Masa Jepun dulu, Jepun turunkan Raja-Raja yang keturunan bukan Raja tu dan meletakkan mereka yang dianggap sebagai keturunan Raja sebenarnya. Bila British balik, dia letak keturunan yang mereka angkat lebih awal. Jadi semua ini meletakkan kedudukan mereka dalam keadaan yang lemah."
"Satu lagi ialah Raja tu, sekarang ini terutama sekali, makin meluas menentang dan menceroboh Perlembagaan. Mengapa saya katakan demikian? Perlembagaan mengatakan tak boleh Raja mencampuri hal politik, tak boleh Raja mencampuri hal perniagaan dan ekonomi, tapi itulah sekarang ini yang banyak dilakukan. Makin bertambah mereka campur dalam politik. Apa sebabnya? Kerana golongan yang seperti AG sebutkan tadi, iaitu golongan pemimpin-pemimpin yang dulunya menyokong Statut Rom sekarang ini menentangnya, kerana bagi mereka sekarang ini mereka patut dapat golongan Raja dan golongan rakyat menyokong mereka atas dasar perkauman dan sebagainya. Jadi, balik kepada soal Raja yang melanggar Perlembagaan tadi, dari segi ekonomi pula akan bertambah parah, dan ini kita lihat berlaku di kalangan rakyat di mana Raja dianggap sebagai antara perompak kekayaan negara (kedengaran suara hadirin bersorak). Suara itu menunjukkan sebenarnya sikap rakyat kepada Raja dan ini yang kadang-kadang dibimbang oleh Raja. Kebimbangan itu ialah dapat diatasi bila caranya diperkuatkan kedudukan mereka."
"Perkara yang satu lagi ialah kedudukan Raja ini juga sekarang ini dicabar. Ada pihak menganggap misalnya orang seperti Mahathir dan kerajaan yang dipimpinnya dengan 'accede' Statut Rome sebenarnya menggugat kedudukan Raja dan pandangan ini diperkuatkan oleh apa yang dikatakan sebagai orang-orang sekarang ini profesor kangkung dan sebagainya." - HARAKAHDAILY 27/4/2019

11 comments:

Anonymous said...

Kacang lupakan kulit memang camtulah perangainya...

Anonymous said...

Mula dengan kuasa raja, lepas tu hapus islam pada kad pengenalan. Lama lepas tu bubar masjid mcm kat uighur. Step by step, bermula dengan yg hal yg dianggap remeh.

pubg mobile said...






Excellent Blog! I would like to thank for the efforts you have made in writing this post. I am hoping the same best work from you in the future as well.
I wanted to thank you for this websites! Thanks for sharing. Great websites!

Shareit
Shareit apk
Shareit pc
Shareit for Android
Shareit for Ios
Shareit latest version

Gomez said...

Ucapan itu juga dikongsi di WhatsApp WAGBPro.com

GBwhatsApp APK said...

Thanks for the detailed article on this topic. I would like to see more such awesome articles from you.

Download FMWhatsapp APK said...

Thanks for sharing this valuable piece of information. Keep sharing more such awesome articles in the future. Goodbye!

COC MOD Apk said...

Even though I am here for the first time, I am very impressed with your post. Thanks for sharing.

fmwhatsapp said...

Very detailed article. I got to learn many things from this blog. Keep sharing such informative posts with us.

Thomya_Patlacha. said...

I think FMWhatsapp APK is the best option over gbwhatsapp apk.

Nulls Brawl Apk said...

Excellent blog, I loved it so much that I came back here to give feedback. Thanks though.

Unknown said...

comprare patente

kok korekort

comprar carta de carro

comprar carta de conduçao

koupit řidičský průkaz

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails