Thursday, April 05, 2018

Panggung Wayang A/Saudi Dibuka 18 April Ini. Tak Hairan K'tan Pun Ada!

 Daerah Kewangan Raja Abdullah yang akan menempatkan panggung wayang pertama Arab Saudi yang dibuka pada 18 Julai ini. Foto Bloomberg

RIYADH – Panggung wayang pertama Arab Saudi dalam tempoh 35 tahun akan dibuka di ibu negara pada 18 April ini. Pengumuman itu dibuat selepas pihak berkuasa mencapai persetujuan dengan AMC Entertainment Holdings (AMC) yang akan membuka sehingga 40 panggung wayang dalam tempoh lima tahun lagi.

Kerjasama itu membabitkan AMC dengan Dana Pelaburan Awam (PIF), dana kekayaaan berdaulat Arab Saudi. Panggung wayang itu tidak akan mengasingkan antara kaum lelaki dan wanita bakal menayangkan  filem superhero Marvel, “Black Panther”.

Arab Saudi pernah mempunyai kemudahan panggung wayang pada tahun 1970an tetapi ditutup disebabkan oleh pengaruh Islam di rantau Arab ketika itu. Bagaimanapun pada tahun lalu, Arab Saudi melonggarkan tindakannya sebagai sebahagian daripada reformasi ekonomi dan sosial yang diterajui oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman.

Pawagam pertama AMC akan ditempatkan di Daerah Kewangan Raja Abdullah di sebuah bangunan yang pada asalnya mahu dijadikan ebuah dewan konsert simfoni, menurut Ketua Eksekutif AMC, Adam Aron. Bahagian utama panggung wayang mempunyai kira-kira 500 kerusi kulit, orkestra dan balkoni serta tandas marmar, katanya.

Tiga lagi skrin akan ditambah pada pertengahan musim panas.

“Ia akan menjadi teater filem paling cantik di dunia,” kata Aron. 

Kemudahan yang dibangunkan untuk populasi lebih daripada 32 juta yang majoriti di bawah usia 30 tahun, Arab Saudi mahu memiliki 350 panggung wayang dengan 2,500 skrin menjelang tahun 2030. Tujuannya untuk menarik jualan tiket tahunan hampir AS$1 bilion.

“Kemudahan itu akan merangsang ekonomi tempatan dengan peningkatan perbelanjaan isi rumah dalam huburan serta menyokong pekerjaan di Arab Saudi,” menurut Menteri Budaya dan Maklumat, Awwad Alawwad. – MalaysiaGazette

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tidak hairan, memang hiburan ada dalam Islam. Cuma hiburan mesti mengikut peraturan, seperti peraturan hiburan di Kelantan. Di Kelantan pun ada panggung wayang khabarnya. 

Kecuali yang di bawah kuasa Kerajaan Pusat, seperti Magnum dan toto, tetap dipaksakan wujudnya di Kelantan. Seperti juga perlaksanaan perundangan Islam Hudud, walaupun rakyat Kelantan mengundi PAS mahu hudud, tetapi kerajaan Pusat tetap membodoh tidak beri. Hal ini berlaku semasa di bawah pemerintahan diktator Tun M.

Anda mahu pemerintan kerajaan Islam? Kali ini undilah PAS di seluruh Malaysia!
UNDILAH PAS dalam PRU14 ini

PAS, sebuah parti politik di Malaysia yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat! Bukan seperti DAP, parti sekular yang menjamin 'neraka' di akhirat, kerana menentang Islam dan menentang cara hidup Islam?

3 comments:

Anonymous said...

Setuju dengan Ibn Hasyim. Saya yakin yang tak ada di Saudi adalah golongan penghina Islam. Di Kelantan ada yg bersengkongkol dgn taghut modern yakni DAP. Di Jakarta aDa Ahok yg menghina Islam. Di Malaysia ada DAP yg menghina Islam. Malamgnya golongan melayu liberal Sekular dalam PAN, PKR dan Bersatu menyanjung DAP yg anti Islam lebih dari mereka menyanjung bapa mereka sendiri

utama-sensasi/dap-hina-islam-kenapa-pakatan-diam-ridhuan-tee/

DAP Hina Islam, Kenapa Pakatan Diam? – Ridhuan Tee

Jangan kecam saya dengan status ini. Ia adalah realiti bukan fantasi.
Kita bukan rasis kaum kerana ajaran Islam adalah universal.

Saya pun keturunan Cina. Saya sayang bangsa saya tetapi saya lebih sayang agama saya.

DAP BAIK… PKR BAIK… PH BAIK…

ORANG ISLAM BACA ELOK-ELOK

Apa sebenarnya yang dimahukan oleh mereka?

Mereka serang PAS tanpa letih. Mereka tegar fitnah PAS. Hanya kerana PAS tidak mahu lagi bersama dengan DAP. Mereka berasa DAP penting demi tawan Putrajaya.

Lalu mereka tergamak kutuk PAS kerana tegas dengan agenda Islamnya. Mereka memusuhi kepimpinan ulama PAS. Mereka angkat pemimpin DAP sebagai lebih berakhlak, lebih dipercayai dan lebih bervisi.

Mereka lawan, mereka balun, mereka maki. Mereka jadikan PAS sebagai musuh tetapi DAP pula jadi kawan tanpa lagi melihat panduan hadis Nabi SAW dan al-Quran.

Sewajarnya 10 kenyataan atau peristiwa berikut menginsafkan mereka dalam pakatan pembangkang. Sampai bilakah mereka hendak keliru atau dikelirukan?

Pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak. Mereka diam.

Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’. Mereka tidak terasa apa-apa.

Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat. Mereka diam.

Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, mereka diam.

Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. Mereka diam juga.

Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. Mereka buat lembu kenyang.

Ketujuh, DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM. Semuanya mereka diam.

Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud. Mereka diam juga.

Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu. Maqasid syariah dengan DAP pula mereka berguru.

Kesepuluh, DAP menentang ustaz-ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak, mereka membisu.

Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.

Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman.

TAMBAHAN:
1) Isu Kalimah Allah hendak letak dalam Bible – Penyokong DAP & PKR
2) Isu Azan guna pembesar suara jadi isu – Penyokong DAP
3) Isu memudahkan proses murtad – Penyokong DAP
4) Isu status agama anak kita selepas umur 18 tahun – Penyokong DAP

Semua isu ini disokong 100% oleh DAP. Malangnya Melayu Islam kita di dalam PKR dan Parti Harapan masih lagi buta! dan tetap sokong DAP lalu menghina PAS.

Walaupun hakikatnya mereka nampak DAP sebenarnya adalah musuh Islam yang nyata!!!! – Prof. Dr. Ridhuan Tee

Anonymous said...

Link untuk komen diatas beserta video

https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/dap-hina-islam-kenapa-pakatan-diam-ridhuan-tee/

Anonymous said...


Mengapa pakatan wayang pimpinan sifu evangelis roket bersungguh-sungguh menentang akta anti-berita palsu?

Adakah pemimpin dan barua dedak yang suka mencipta dan menjaja fitnah akan menyokong akta anti-berita palsu?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails