Sunday, March 05, 2017

Bantah Kerajaan PP Campur Tangan Dalam Urusan Agama Islam.



BUTTERWORTH: Kira-kira 50 masyarakat Islam mengadakan bantahan singkat selepas solat Jumaat bagi mendesak kerajaan Pulau Pinang berhenti campur tangan dalam hal ehwal Islam, khasnya berhubung fatwa.
Mereka berkumpul di Masjid Jamiul Al-Badawi di Kepala Batas, bagi menggesa Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan pemimpin DAP lain berhenti campur tangan dalam pengeluaran fatwa dengan serta-merta.

Mereka turut memegang kain rentang tertera gambar Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dengan perkataan “Musuh Islam dan Musuh PAS” serta “Jangan kurang ajar dengan Melayu Penang”.

Protes itu berlangsung selama 10 minit sebelum peserta bersurai secara aman.

Jurucakap masyarakat Islam Kawasan Kepala Batas, Azmi Man berkata, ahli parti dan umat Islam sangat terganggu dengan kerajaan negeri yang didakwa campur tangan dalam hal ehwal Islam.

pas_penang_protes1

“Kami merasakan perkara Islam hanya perlu dibincangkan umat Islam, terutamanya perkara berkaitan fatwa,” katanya kepada wartawan petang tadi.

Isu campur tangan fatwa negeri itu julung kali dibangkitkan Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang, Afnan Hamimi Taib Azamudden, yang mendakwa semua fatwa di Pulau Pinang terpaksa mendapat kelulusan mesyuarat exco yang dipengerusikan Lim.

Afnan berkata, semua fatwa hanya memerlukan perkenan Yang di-Pertuan Agong dan kerajaan negeri tiada hak dalam pewartaan fatwa. Dakwaan Afnan itu kemudiannya disokong seorang ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang.

Kerajaan negeri dan Lim bagaimanapun menafikan sebarang bentuk campur tangan.

Dalam perkembangan lain, Azmi berkata, PAS Pulau Pinang akan menyokong seruan presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk tidak berhubung dengan DAP dan PAN. (TKO)

7 comments:

Anonymous said...

http://semuthitam80.blogspot.my/2017/03/pakatan-meroyan-desak-kerajaan-haramkan.html?m=1

PAKATAN MEROYAN, DESAK KERAJAAN HARAMKAN ZAKIR NAIK!!!

Nampak gayanya, sentimen kebencian terhadap Islam yang disemai oleh puak - puak Pro Pakatan Haprak tu kini sudah semakin menjadi - jadi. Malah ada tindakan yang mereka lakukan dianggap melampau.

Dewan Ulama PAS Pusat hari ini membidas aktivis Pro Pakatan, Siti Kassim dan pertubuhan Hindraf kerana mengambil tindakan undang - undang ke atas kerajaan Malaysia.

Ketua Penerangannya berkata, kedua-dua pihak terbabit bertindak demikian kerana mendakwa kerajaan Malaysia cuba melindungi pendakwah Islam terkemuka, Dr. Zakir Naik.
“Hal ini timbul atas dakwaan kerajaan Malaysia cuba melindungi Dr. Zakir dengan mengemukakan saman ke atas Timbalan Perdana Menteri, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Ketua Polis Negara dan kerajaan Malaysia.
“Tindakan Siti Kassim dan sebuah gerakan Hindu itu melampau dan merupakan satu tindakan ekstrem,” tegasnya dalam satu kenyataan.
Kelmarin, Siti dan Hindraf memfailkan tuntutan mahkamah bagi meminta pihak berkuasa menangkap dan mengusir Dr. Zakir daripada Malaysia serta membatalkan statusnya sebagai seorang pemastautin tetap negara ini.

Bahkan mereka juga turut membuat permohonan deklarasi daripada pihak Kerajaan agar Dr. Zakir dilabelkan sebagai satu ancaman kepada keselamatan, keharmonian dan perpaduan di negara ini.

Kehadiran Dr. Zakir sering tampil berdakwah di Malaysia mengundang rasa tidak selesa dalam kalangan pemimpin serta aktivis Pakatan yang turut dianggotai oleh DAPigs, PKR dan PAN.

Malah, Timbalan Ketua Menteri DAPigs Pulau Pinang merangkap Timbalan Setiausaha Agung DAPigs pernah dikecam umat Islamkerana menggelar pendakwah Islam terkenal itu sebagai 'Setan'.

Dr. Zakir merupakan seorang pendakwah Islam tersohor di dunia dan pernah menerima anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1435H/2013M daripada Yang di-Pertuan Agong pada tahun 2013.

Mengulas lanjut, Khairuddin berkata, pihak yang tidak berpuas hati dengan kehadiran Dr. Zakir berdakwah di Malaysia tidak perlu menggunakan emosi sebagai tanda protes mereka.
“Tindakan Hindraf dan Siti Kasim tidak kena tempat. Mereka sepatutnya beri ruang kepada wacana ilmu tanpa emosi. Mereka yang menolak wacana ilmu seperti Dr Zakir itulah yang mendorong kepada ketidakharmonian,” kata beliau.
Beliau turut menjelaskan, wacana keharmonian dan keilmuan dan Dr Zakir tidak menyerang pihak tertentu atau agama tertentu. Katanya, pihak yang tidak berpuas hati perlu bersemuka sendiri dengan Zakir bagi mengutarakan pandangan, bukan melakukan bantahan secara beremosi.

Anonymous said...

Pakatan Haprak terdiri dari parti-parti politik sekular-liberal yang sedang dikawal, dipimpin dan dimanipulasi oleh parti kafir harbi roket untuk menghina, memfitnah, memomok-momokkan dan menentang ajaran agama Islam dan undang-undang Islam, ulama Islam, pendakwah Islam, mufti, pihak berkuasa agama Islam dan menafikan hak umat Islam untuk mengamalkan ajaran Islam.

Setiap kali parti kafir harbi roket merobohkan kampung Melayu, menindas orang Melayu @ umat Islam atau menghina dalam hal ehwal agama Islam, pemimpin-pemimpin parti politik liberal menyokong tindakan parti kafir harbi. Sesungguhnya pemimpin-pemimpin sekular-liberal adalah buta, pekak dan dungu.

Maka jelaslah pemimpin-pemimpin parti sekular-liberal adalah seperti lembu dan kerbau yang dicucuk hidung dan babi ternakan yang bergantung kepada dedak roket ! Merekalah pengkhianat yang amat berbahaya kepada agama Islam dan umat Islam kerana munafik-munafik ini bersikap musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan dan musang berbulu ayam !

Sesungguhnya kafir harbi dan munafik seperti liberal tidak pernah redha terhadap agama Islam dan umata Islam.

Marilah kita semua umat Islam menyokong dan mengundi parti Islam dalam PRU14 dan menolak semua parti kafir harbi, sekular dan liberal yang telah dan sedang memusuhi agama Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Kafir harbi dan puak liberal telah dan sedang menghina, memfitnah, memburuk-burukkan dan menentang agama Islam dan menindas hak umat Islam sedangkan umat Islam adalah rakyat majoriti negara ini.

Dan sekarang musuh-musuh bangsat seperti Whatdahell Murti, CT anjing kurap, Jefri Bangang dan Lim Itik Gay sedang memfitnah dan memburuk-burukkan Dr Zakir Naik untuk menghalang beliau dari melaksanakan program dakwah untuk umat Islam di negara ini.

Musuh-musuh Islam ini memfitnah Dr Zakir Naik sebagai pengganas dan pelampau sedangkan kita semua mengetahui bahawa di kalangan musuh-musuh Islam ini terdapat penyokong, tali barut dan ahli pertubuhan pengganas Hindu LTTE (Liberation Tigers of Tamil Eelam) yang telah mencetuskan Perang Saudara Sri Langka dan membunuh 100,000 rakyat Sri Lanka 23 Julai 1983 – 18 Mei 2009!

Ini jelas menunjukkan musuh-musuh Islam yang bersikap perkauman dan cauvinis ini telah menghina agama Islam, umat Islam, Perlembagaan Malaysia perkara 3(1) dan prinsip demokrasi ! Ini menunjukkan musuh-musuh Islam ini adalah pengganas yang amat berbahaya dan sekarang mereka cuba melakukan provokasi untuk mencetuskan permusuhan kaum di negara ini.

Hanya pemimpin dayus sahaja membenarkan musuh-musuh Islam ini bebas memfitnah, menghina, memburuk-burukkan dan menentang ajaran Islam dan menindas umat Islam !


Anonymous said...

Alah korang cakap la apapun...Pan tetap semakin ramai penyokong...Pan akan tetap menyokong Dap sebab Dap telah memberikan 15juta kepada sekolah agama. Oleh itu secara automatiklah Dap sepatutnya mempunyai hak untuk membuat keputusan tentang undang undang Islam. Perkara asas yg mudah cam ni pun korang susah sangat ke nak faham.

Unknown said...

Knpa paa x lafaz cerai dgn kerajaan selangor..knapa x saman 2 90 juta...puii...polituk bodoh jer pas pakai skrng..dulu masa arwah tgna ada puak hadi ni yg nk sgt join umno..kalau ikut puak hadi ni patut dibunuh..itu ikut hadis..kerna puak tok guru mmng x kan bg umno tongkat. Ni presiden pun ponteng parlimen n se olah setuju dgn umno walaupun sampai arini duit bdk2 mara x dpt lg..apa cite pas...bodoh sgt ker kamu semua..6000 pensyarah diberhenti or x dpt terima gaji lg apa citer pas..x nk komplen umno ker..x kn pkra mcm tu pas nl duk diam..kata pembangkang tp da mcm beromen dgn umno sampai keluar hasil 90 juta.. mmng kita mnusia bodoh....tp bodoh sudah...jgn bodoh sgt....

Unknown said...

Knpa paa x lafaz cerai dgn kerajaan selangor..knapa x saman 2 90 juta...puii...polituk bodoh jer pas pakai skrng..dulu masa arwah tgna ada puak hadi ni yg nk sgt join umno..kalau ikut puak hadi ni patut dibunuh..itu ikut hadis..kerna puak tok guru mmng x kan bg umno tongkat. Ni presiden pun ponteng parlimen n se olah setuju dgn umno walaupun sampai arini duit bdk2 mara x dpt lg..apa cite pas...bodoh sgt ker kamu semua..6000 pensyarah diberhenti or x dpt terima gaji lg apa citer pas..x nk komplen umno ker..x kn pkra mcm tu pas nl duk diam..kata pembangkang tp da mcm beromen dgn umno sampai keluar hasil 90 juta.. mmng kita mnusia bodoh....tp bodoh sudah...jgn bodoh sgt....

Anonymous said...

...dahsyatnye...6000 pensyarah diberhentikan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails