Friday, June 03, 2016

Bekas Pensyarah UTM Calon PAN PRK K/Kangsar

Post Pic
KUALA KANGSAR: Bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Prof Dr Ahmad Termizi Ramli, dipilih sebagai calon Parti Amanah Negara (PAN) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar.

Pengumuman calon dibuat Presidennya, Mohamad Sabu pada Majlis Pengisytiharan Calon Pakatan Harapan di Kota Lama Kanan berhampiran Jambatan Sultan Abdul Jalil Shah di sini sebentar tadi.

Turut hadir, Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng serta kepimpinan PAN, PKR dan DAP Pusat.

Ahmad Termizi berumur 61 tahun yang juga anak kelahiran Kampung Suak Petai, Manong Kuala Kangsar yang juga memegang jawatan Naib Ketua PAN Kuala Kangsar, Ahli Jawatankuasa PAN Nasional dan Pengerusi Biro Politik PAN Perak.

Mendapat pendidikan awal di Bagan Serai beliau kemudian menyambung pengajian di Maktab Tentera Diraja (MTD) Sungai Besi seterusnya melanjutkan pengajian ke University of Leeds, United Kingdom (UK) dan memperoleh Sarjana Muda Sains (Fizik) dengan kepujian.

Beliau kemudian melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana di University of Salford dan memperoleh Sarjana Sains Kesihatan dan Keselamatan Radiology seterusnya menyambung pengajian peringkat Doktor Falsafah (Phd) di University of Swansea, Wales dan memperoleh Phd dalam Fizik Perubatan dan Diploma Fizik Pengionan.

Ahmad Termizi ketika berucap selepas diperkenalkan berkata, beliau bersyukur kerana diberikan kepercayaan dipilih sebagai calon.

"Dengan kepercayaan yang diberikan kepimpinan Pakatan Harapan ia adalah satu tanggungjawab yang tidak terpikul untuk membawa titik sejarah baharu yang akan merubah negara dan ia satu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan" katanya.  (Antarapos)

11 comments:

Anonymous said...

Nizar yak turun lawan ka???

Unknown said...

Nizar dianggap nama besar dlm PAN.. kalau kalah malu lah beb..

Anonymous said...

Malaysia sudah biasa dgn skim pelaburan piramid.

Sekarang ada pula politik ala skim piramid oren multi level marketing. Nak naik jawatan cari ahli baru pair kiri kanan.

Last2 pemimpin lagi ramai dari ahli

Anonymous said...

Asalkan bkn parti penjual bangsa, Umno dan parti perjudi agama/hudud, Pas.

Amanah terus maju ke depan utk agama, negara bertuah dan rakyat Malaysia berbilang kaum yg makmur harmoni. Aamiin..

Anonymous said...

Calon Amanah Profesor tapi bukan Ularmak/lebai serban. Boleh ka berceramah baca hadis & quraan berjela2, boleh ka jadi imam & baca doa / talqin. Aku mahu kepimpinan ularmak seperti tontowi, abdoh, altakiri @ ostad taleban Perak.

Anonymous said...

Ingat PAN Ingat DAP

http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

KATA PEDANG: Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

Anonymous said...

Nasihat kepada PAN Imayam yg menjadi Taliba-Root DAP. DAP pula anti Islam. Cukup2 lah berwalikan DAP tu wahai PAN Imayam

Ni nasihat dari ISMA gerakan Islam sederhana. Bukan dari PAS Wokey

http://www.ismaweb.net/2013/08/apabila-muslim-malu-dengan-agamanya/

Apabila Muslim Malu Dengan Agamanya


خاف اليوم الذي يصبح فيه المشرك فخور باخطأئه ويصبح المسلم خجول من ايمانه
(عمر بن الخطاب)

“I fear the day when the disbelievers are proud of their falsehood, and the Muslims are shy of their faith.” [Umar ibn al-Khattab]

“Aku takut/bimbang akan (datangnya) hari di mana kaum Musyrikin berbangga dengan kebatilan mereka dan kaum Muslimin malu dengan Din (ugama) mereka!” – Saidina ‘Umar Al Kha.

Sudah kelihatan banyak tanda dan bukti yang membenarkan kalimat daripada Khalifah Kedua yang bergelar Al Faruq ini!

Umat Islam sudah hilang jatidiri dan rasa ‘izzah dengan Islam. Pada waktu yang sama pula terlalu tawadhuk, memuliakan dan bertoleransi dengan kaum kafirin, tidak terkecuali di tanahair tercinta ini. Seolah-olah kaum kafirin itu merupakan umat yang dimuliakan Allah, dan umat Islam hidup dan wujud hanyalah untuk tunduk dan akur kepada segala kehendak dan tuntutan mereka!

Di zaman berdaulatnya Islam pada masa pemerintahan Khilafah Uthmaniyah Turki, ada undang-undang negara memperuntukkan bahawa sekiranya seorang Muslim sedang berjalan di sebatang jalan dan terdapat seorang kafir berjalan dari arah yang bertentangan di jalan yang sama, maka si kafir itu perlu melintas/menyeberangi jalan tersebut supaya tidak bertembung dengan si Muslim itu.

Dalam ertikata lain, beliau perlu memberi laluan kepada si Muslim itu.

Hari ini, seorang Muslim bukan saja dengan rela hati memberi jalan dan laluan kepada orang-orang kafir, malah menjemput mereka masuk ke pusat-pusat kekuatan dan kubu-kubu strategik umat Islamdan memberi kewewenangan yang seluas -luasnya untuk melemahkan sendi-sendi kekuatan umat Islam.

Umat Islam hari ini tidak lagi rasa terpukul atau marah dengan keceluparan mulut dan penzahiran sikap bongkak dan angkuh kaum kafirin. Sebaliknya ada sebahagian umat Islam tanpa segan silu mempertahankan kaum kafirin ini dan menyalahkan saudara seakidahnya sebagai tidak berhikmah dalam menangani isu-isu kepentingan Islam. Seolah-olah kaum Muslimin ditakdirkan hidup sebagai umat yang sentiasa rela dipermainkan atau diperbodohkan.

Atau barangkali sifat keberanian dan kejantanan sudah dicabut atau ditanggalkan dari tubuh umat Islam?

Agenda Liberalisma, Sekularisma, Kristianisasi dan Syi’ah yang sedang menjalar masuk dalam setiap rumah dan institusi masyarakat tidak diberi perhatian secara bersungguh-sungguh dan serius sejak sekian lama dengan sedikit pengecualian. Perjuangan umat Islam di seluruh dunia Islam yang besar seringkali mendapat liputan yang tidak adil dari media-media massa arus perdana ataupun sebaliknya.

Ceramah dan syarahan yang dihadiri oleh ribuan pendengar atau audien yang terhibur tidak akan melahirkan rijal-rijal Islam yang punya agenda yang jelas dan ketangkasan untuk bertindak secara berkesan.

Khutbah-khutbah Jumaat yang dilontarkan saban minggu tanpa dikaitkan dengan masalah dan persoalan umat Islam semasa akan kekal di dalam masjid sahaja seusia solat Jumaat.

Parti-parti politik yang sedia ada dengan agenda-agenda sempit masing-masing tidak boleh dijadikan harapan umat untuk memulakan satu anjakan paradigma untuk perubahan ke arah Islam yang diingini.

Pergerakan dan jamaah Islam yang tidak berfokus dalam setiap langkah atau tindakannya juga tidak akan membawa apa-apa makna kepada usaha untuk mendaulatkan Islam.


Barangkali, kalau umat Islam sudah bersebati dengan sifat yang dibimbangi oleh Saidina ‘Umar al Khattab di atas, ini mungkin satu petanda bahawa inilah masa yang sesuai dan tepat untuk menggantikan umat Islam di Malaysia dengan kaum lain yang lebih ikhlas dan serius memikul amanah Ummah ini.

Dan pastinya, golongan baru ini TIDAK akan sama dengan umat yang telah mencuaikan amanah
tersebut!

Oleh
Mohd Lutfi Bin Khalid
YDP ISMA Cawangan Sg.Petani.

SuJeng said...

Untuk apa perlunya ADUN tanding Parlimen? Jgn pikir kita sorang je pndai. Jgn pikir kita sorang jer bagus. Jgn pikir kita sorang jer layak. Yg pnting jgn tamak.

SuJeng said...

Untuk apa perlunya ADUN tanding Parlimen? Jgn pikir kita sorang je pndai. Jgn pikir kita sorang jer bagus. Jgn pikir kita sorang jer layak. Yg pnting jgn tamak.

Anonymous said...

PARTI PAS ITU ADALAH PARTI POLITIK BUKAN AGAMA....JADI ORANG2NYA TINDAKTANDUKNYA PAKAIANNYA ADALAH POLITIK JUGA.....CERITA PERJUANGAN BERPULUH TAHUN TAPI MATLAMAT DAN TUJUAN HANYA NAK JADI PENASIHAT BN SAJA.....WANG YANG MENGATUR DUNIA.....PAK.....NGERTI KAMU.........

Anonymous said...


SOKONG PAN MAKNANYA SOKONG PAKATAN DAP. SOKONG DAP MAKNANYA SOKONG SEKULARISM YG AMAT

LIBERAL..SOKONG DAP YG ANTI ISLAMIS. MUSYRIKIN YG MENTAFSIRKAN ISLAM MENGIKUT

DEFINASI BARAT YG MENENTANG ISLAM SECARA TERANCANG..DLM ISLAM ADA FIQH

HALAL,HARAM,HARUS, YG BOLEH MEROSAKAN AKIDAH..ALLAH HUAKLAM BISSOWAT

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails