Thursday, August 05, 2010

Turki Sambut Ramadzan Dg Ibadat Muzik Jazz.

HALAMAN HIBURAN


KL Ogos 5 10: WALAUPUN negara-negara lain menyiapkan acara-acara agama dan sosial selama Ramadan, namun berbeda dengan Turki yang mengadakan festival muzik Jazz. Festival 'Jazz in Ramadan' akan menampilkan muzik Muslim dari berbagai negara.

Festival akan diselenggarakan di Istanbul, kota yang menjadi pusat budaya Turki pada 14 hingga 31 Ogos di lapangan Museum Arkeologi di Sultanahmet dan Taman Istana Topkapi. Ini merupakan kali pertama Turki menyebut festival muzik Jazz Muslim pada bulan Ramadan.

Penyelenggara festival, Hakan Erdogan Production mengatakan, tujuan utama dari festival ini adalah mewujudkan kebersamaan dan perdamaian, selain memberi inspirasi seni khasnya dalam bidang musik jazz. Beberapa seniman Islam yang menjadi pemuzik Jazz terkenal di dunia seperti Ahmad Jamal, Anouar Brahem, Abdullah Ibrahim dan Dhafer Yusuf akan tampil dalam festival tersebut, termasuk pemuzik jazz Turki seperti Ilhan Ersahin dan Aydin Esen.

Selain itu turut memeriahkan group muzik klasik Turki "Dede Efendi" pimpinan Munip Utandi. Nama group "Dede Efendi" diambil dari salah satu nama pemuzik terbesar pada zaman Dinasti Turki Ustmani. Selama festival juga akan disediakan makanan untuk berbuka puasa bersama-sama.

Inilah uniknya Turki, negara majoriti Muslim yang berfaham sekuler. Menggelar acara muzik di bulan Ramadan yang menggalakkan ramai menonton muzik dalam nilaian kegiatan ibadat. (2MA)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails