Monday, December 14, 2009

Militan Islam Serang Penjara Di Isabela, Abu Sayyap Terlepas?

Penyerang melobangi dinding penjara..

Basilan: Dis 13, 09 SEKUMPULAN saspek anggota militan berhaluan Islam di Filipina selatan telah menyerang penjara dan membebaskan sekurang-kurangnya 31 tahanan, kata pejabat ketenteraan tersebut. Wakil Gubernur Basilan Al Rasheed Sakalahul mengatakan orang-orang bersenjata itu ingin membebaskan gerilawan Muslim yang ditahan di penjara.

Lebih 30 tahanan sempat melarikan diri termasuk beberapa anggota militan dari Kumpulan Front Pembebasan Islam Moro, MILF. Menurut seorang pejabat militer setempat, Benjamin Dolorfino, dua pemberontak MILF yang dituduh membunuh puluhan tentara di Pulau Basilan tahun 2007 turut melarikan diri.

Selain itu, sejumlah anggota kelompok pemberontak yang lain, Abu Sayyaf, mungkin juga melarikan diri. Serangan terhadap penjara itu dilakukan oleh sekitar 70 orang bersenjata yang melobangi dinding batu penjara di Isabela. Mereka kemudian memotongnya dengan alat pemotong besi.

Ketua Polis Daerah Abubakar Tulawie mengatakan ramai yang mengalami luka dalam serangan tersebut. Ini merupakan insiden besar ketiga yang terjadi di kawasan itu dalam waktu satu bulan. Penyelidikan sedang berlangsung untuk mengetahui mengapa penjagaan keamanan di penjara itu begitu mudah ditembusi. Namun beberapa pejabat daerah menganggap MILF berada di balik serangan itu. (Sumbar: BBC sebentar tadi)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails