Monday, May 18, 2009

Sebuah Lagi Filem Pendidikan..

Denias senandung diatas awan


DENIAS, anak seorang petani suku di pedalaman tengah Papua. Semangat dan keinginan sekolah selalu bergejolak di hati dan fikirannya. Kata-kata orang yang ia sayang dan hormati terus terngiang-ngiang dan membakar semangatnya.

Hidup Denias berikutnya dibayangi kesedihan berlarutan kerana orang-orang yang dia sayangi dan hormati satu demi satu meninggalkannya. Ibunya tersayang meninggal dunia dalam suatu tragedi kebakaran honai keluarga mereka.

Maleo pernah memberitahunya ada kemudahan sekolah di balik gunung. Untuk mencapai impiannya untuk bersekolah, Denias pergi meninggalkan rumah.

Tidak peduli perjalanan ke sana sangat jauh dan sama sekali tidak mudah, harus berhari-hari melewati sungai, hutan dan gunung, Denias terus mengejar cita-citanya.

Lakonan : Albert Fakdawer, Ari Sihasale, Marcella Zalianty, Mathias Muchus, Michael Mohede, Audrey Papilaya
Arahan : John De Rantau
Terbitan : Alenia Pictures
Tarikh Tayangan : 19 Oktober 2006 (Indonesia)

Blog Ibnu Hasyim: Pihak kami hanya panjangkan, belum nonton lagi..(AK) Sila klik.... http://achoksabah.blogspot.com/2009/05/denias-senandung-diatas-awan.html

1 comment:

achoksabah said...

ya mungkin bisa aja dicari vcd nya masa libur di manodo, mungkin aja dijual di gedung2 karna cerita ini sudah tidak ditayang di bioskop pak..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails