Thursday, September 25, 2008

Turunnya Al-Qur’an, Napoleon Bonaparte Pilih Islam.

Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:

SUARA orang bertadarus Al-Qur’an berkumandang dengan nyaringnya dari menara-menara masjid segenap penjuru tiada henti-hentinya… dari lepas solat tarawih setelah solat Isyak hingga masuk waktu imsak bagi memulakan puasa pagi hari di Banda Aceh.

Sudah 18 tahun aku jadi anggota DPR (Dewan Perwakilan Rakyat, kalau di Malaysia disebut parlimen) di suatu kawasan di perdesaan.. Inilah kali pertama kami calun-calun anggota legislatif (caleg) DPR (yang akan bertanding pada PEMILU 2009) terpaksa menjalani test membaca Al-Qur’an yang diselenggarakan Komisi Independen Pemilihan (KIP) Provinsi Nanggroe Aceh Darussalam (NAD). Kalau gagal, tak boleh jadi calun!” Sungut seorang anggota DPR kepada saya. Kami sama-sama menginap di hotel itu.

Aceh memang lain dari negeri lain. Peraturan ini memang tak ada di negeri (provinsi) lain. Lihat saja namanya ‘Nanggroe Aceh’, masih dalam bahasa Aceh, ertinya ‘negara Aceh’ yakni statusnya lebih besar dari istilah ‘negeri’. Aceh masih degil mahu merdeka!” Sambungnya dengan tegas. “Bukankah baca Qur’an ini hal peribadi, tak boleh dipaksa-paksakan?

Saya masih belum jawab apa-apa terhadap kata-katanya. Kalau nak jadi pemimpin di negara komunis, mestilah kena tahu fahaman komunis dan boleh membaca peraturan komunis. Takkanlah nak jadi pemimpin umat Islam tak tahu baca Al-Qru’an? Memang pun patut Aceh buat peraturan begitu. Saya berfikir-fikir.

Terlintas di fikiran lagi, kisah seorang Jenderal dan Kaisar Perancis kelahiran Ajaccio, Corsica pada tahun 1769. Namanya tercatat dalam urutan ke 34 dari senarai ‘100 Tokoh Paling Berpengaruh Dalam Sejarah’ yang ditulis oleh Michael H.Hart. Beliau adalah Napoleon Bonaparte. Beliau mengagumi Al-Quran setelah membandingnya dengan kitab sucinya, Alkitab (Injil). Hasil dari kajian dan bacaannya, maka pada 02 Julai 1798 iaitu 23 tahun sebelum meninggal dunia tahun 1821, Napoleon menyatakan keIslamannya, seperti dimuatkan oleh majalah ‘Genuine Islam’, edisi Oktober 1936 terbitan Singapura.

Antara kata-katanya…

"Surely, I have told you on different occations and I have intimated to you by various discourses that I am a Unitarian Musselman and I glorify the prophet Muhammad and that I love the Musselmans.” (Tentu, saya katakan kepada anda semua pada kesempatan yang berbeza, dan saya perlu perjelas lagi kepada anda disetiap ceramah, bahawa saya adalah seorang Muslim, dan saya memuliakan Nabi Muhammad serta mencintai orang-orang Islam.)

Akhirnya beliau berkata :
"In the name of God the Merciful, the Compassionate. There is no god but God, He has no son and He reigns without a partner." (Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Tiada Tuhan selain Allah. Ia tidak beranak dan Ia mengatur segala makhlukNya tanpa pendamping.)

Dalam buku, ‘Bonaparte et I'Islarn’ oleh Cherlifs, Paris, halaman 105, Napoleon Bonaparte berkata sebagai berikut..

"I hope the time is not far off when I shall be able to unite all the wise and educated men of all the countries and establish a uniform regime based on the prinsiples of the Qur'an wich alone can lead men to happiness.(Saya meramalkan bahawa tidak lama lagi akan dapat dipersatukan semua manusia yang berakal dan berpendidikan tinggi untuk memajukan satu kesatuan kekuasaan yang berdasarkan prinsip--prinsip ajaran Islam, kerana hanyalah Qur'an itu satu-satunya kebenaran yang mampu memimpin manusia kepada kebahagiaan.”

Anda boleh lihat rujukan antaranya…

1. ‘Memoirs of Napoleon Bonaparte’ by Louis Antoine Fauvelet de Bourrienne edited by R.W. Phipps. Vol. 1 (New York: Charles Scribner's Sons, 1889) p. 168-169.
http://chnm.gmu.edu/revolution/d/612/

2. 'Napoleon And Islam' by C. Cherfils. ISBN: 967-61-0898-7

http://www.shef.ac.uk/~ics/whatis/articles/napoleon.htm

3. 'Satanic Voices - Ancient and Modern' by David M. Pidcock, (1992 ISBN: 1-81012-03-1), it states on page 61, that the then official French Newspaper, Le Moniteur, carried the accounts of his conversion to Islam, in 1798 C.E

Itulah hasil dari membaca. Mengapa orang Islam takut sangat hendak membaca dan berfikir terbuka serta mengkaji isi Al-Qur’an? Bulan Ramadzan adalah bulan sejarah turunnya Al-Qur’an, bulan memotivasi penganutnya supaya terus menyelongkar isi A-Qur’an sepanjang masa. Bukan memusabaqah lagunya sahaja tanpa mengupas isinya, bagaikan mengupas pisang, cuma memakan kulitnya sahaja tetapi membung isinya? Cerdikkah mereka?

Jauh lagi dari cara berfikir anggota DPR tadi. Menjadi wakil rakyat Aceh negera Serambi Mekah, yang majoriti Islam dan mengamalkan cara hidup Islam tetapi memencilkan Al-Qur’an atau ilmu Islam kepada ‘hal peribadi sahaja’.

Besoknya keluar berita di akhbar..56 Caleg NAD Gagal Tes Baca Al-Quran’ Thursday, 11 September 2008 23:39. Lebih dari 56 calon anggota legislatif (caleg) DPR Aceh tidak lulus baca Al-Quran. Sebelumnya sudah 872 orang menjalani Komisi Independen Pemilihan (KIP) NAD.

Menurut Yarwin (Ketua kelompok kerja pencalonan KIP Provinsi NAD), para bakal caleg yang tidak lulus itu memang sama sekali tidak mampu membaca ayat-ayat suci Al-Quran, padahal penilaiannya sangat mudah, yakni hanya ketepatan membaca huruf dan baris, serta adab, yang masing-masing memiliki bobot (markah) nilai 40, 40 dan 20.

"Sebenarnya, sebelum membaca saja, para peserta sudah mendapat nilai 20, tinggal mencari 30 lagi dari ketepatan membaca huruf dan baris untuk mencapai nilai minimal 50 untuk bisa lulus. Tetapi itu pun ada yang tidak bisa," ujarnya.

Begitulah contoh, betapa teruknya kepimpinan di negara umat Islam. Bagaimana nak memimpin umat berpandukan AlQur’an sedang pemimpinnya sendiri langsung tak tahu membaca Al-Qur’an??

Begitulah kira-kira catatan santai untuk kali ini, sekadar muhasabah diri imbasan Ramadzan menuju Hari Raya Aidil Fitri, moga sama-sama dapat manfaat. Selamat terus berpuasa. Wassalam.

Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
September25, 08. KL.

2 comments:

Shahabudeen Jalil said...

Artikel yang menarik..

Anonymous said...

порно онлайн в школе http://free-3x.com/ порно онлайн молоденькая с конем free-3x.com/ онлай молодежное порно [url=http://free-3x.com/]free-3x.com[/url]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails