Saturday, May 26, 2007

Harga Barang Naik… atasi dengan nuklear



Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI

SEBIJI bom nuklear mampu memusnahkan sebuah bandar. Senjata nuklear telah digunakan 2 kali dalam pertempuran semasa Perang Dunia II oleh Amerika Syarikat terhadap bandar Jepun, Hiroshima dan Nagasaki. Pemilik kuasa nuklear yang diistihar adalah Amerika Syarikat, Russia, United Kingdom, Perancis, Republik Rakyat China, India dan Pakistan.

Selain itu, negara Israel dipercayai mempunyai senjata nuklear, walaupun tidak diuji dan Israel enggan mengisytiharkan sama ada ia memiliki senjata nuklear ataupun tidak. Senjata nuklear kini dapat dilancarkan melalui pelbagai cara seperti melalui kapal terbang pengebom, peluru berpandu, peluru berpandu balistik, dan peluru berpandu balistik antara benua. Senjata nuklear adalah senjata yang mendapat tenaga dari reaksi nuklear dan mempunyai kuasa pemusnah yang besar.

Laporan akhbar New York Times (NYT) menyebutkan, para merinyu nuklear Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Iran telah mula memperkaya uranium pada skala lebih besar selepas menghuraikan masalah teknikal dalam prosesan berkenaan. Di Natanz, IAEA mendapati para jurutera Iran sudah pun menggunakan kesemua 1,300 emparan. Ia menghasilkan bahan bakar yang sesuai bagi reaktor nuklear.

Masyarakat antarabangsa telah mengenakan sekatan ke atas Iran, dengan menyenarai hitam 12 individu dan 10 pertubuhan. Salah satu pertubuhan terbaru yang disertakan dalam senarai itu ialah Bank Sepah, yang dikendalikan oleh pemerintah Iran. Bank itu dipercayai mempunyai kaitan dengan pembangunan nuklear. Termasuk juga Jepun telah membekukan aset 13 pertubuhan dan 15 individu.

Jimat

Sebenarnya, reaksi nuklear juga boleh digunakan untuk menjana elektrik. Mungkin ramai yang masih belum tahu. Kos menggunakan nuklear jauh lebih jimat berbanding dengan minyak. Kos penggunaan minyak semakin lama semakin tinggi, menyebabkan TNB terpaksa menaikkan tarif elektrik untuk menambah keuntungan. Teknologi pada tahun 1998 Jepun, dengan sesudu teh uranium dapat menjana tenaga elektrik untuk satu bandar Tokyo. Satu sudu uranium membolehkan kapal selam US dapat bertahan penggunaannya selama untuk setahun,

Itu sebabnya baru-baru ini, menurut AFP (Mei 2007) kerajaan Thai buat kali pertama menyenaraikan tenaga nuklear sebagai satu pilihan dalam perancangan tenaga jangka panjangnya, meskipun timbul kebimbangan mengenai masalah alam sekitar. Perancang kerajaannya percaya menjelang hujung dekad akan datang, pembinaan loji nuklear mereka akan menjadi cara paling menjimatkan untuk memenuhi keperluan tenaga yang semakin pesat meningkat di negara tersebut.

“Kami menjangka menjelang tahun 2019, loji tenaga nuklear akan menjadi loji tenaga paling murah untuk menjana tenaga elektrik,” kata pegawai di Kementerian Tenaga Thai, Twarath Sutabutr baru-baru ini.

Loji Tenaga Nuklear

Pembinaan empat loji tenaga konvensional sudah pun diluluskan, tetapi Rancangan Pembangunan Tenaga kerajaan yang meliputi tempoh 15 tahun sehingga 2021 mengambil kira tenaga nuklear sebagai sumber tenaga baru. Membina loji nuklear sebenarnya jauh lebih mahal daripada loji tenaga konvensional tetapi tenaga yang dihasilkan jauh lebih murah... Terutamanya jika harga minyak dan gas asli terus meningkat pada masa depan, kata Twarath lagi.

Thailand membelanjakan RM88.4 bilion (912 bilion baht) untuk import tenaga yang kebanyakannya minyak mentah pada 2006, peningkatan 16 peratus daripada tahun 2005, menurut kementerian tersebut. Sebab itulah kerajaan Thai mula menimbangkan penggunaan tenaga nuklear 30 tahun lalu tetapi cadangan itu digugurkan selepas simpanan gas asli ditemui di Teluk Siam.

Kira-kira 70 peratus bekalan elektrik Thailand berpunca daripada gas asli, dengan bakinya daripada minyak, arang batu dan tenaga hidro. Namun simpanan gas asli semakin berkurangan, sekali gus memaksa Thailand mencari sumber tenaga baru bagi mengurangkan pergantungan kepada import petroleum.

“Jelaslah Thailand perlu mempelbagaikan sumber tenaganya dan pilihannya sama ada nuklear atau arang batu,” kata pakar tenaga di Singapura, Martin Daniel pula.

Kini, Thailand sudah pun mengadakan beberapa perjanjian tenaga dengan negara jiran, Myanmar termasuk projek tenaga hidro bernilai RM20.4 bilion (AS$6 bilion) di Sungai Salween, sungai terpanjang tanpa empangan di Asia Tenggara.

Persiapan

Menurut Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Kerajaan (kerajaan Pusat) perlu membuat sesuatu yang boleh menyenangkan perasaan rakyat kerana berdepan dengan kenaikan harga barang ekoran kerajaan menaikkan gaji kakitangan awam.

“Apa yang saya lihat kegelisahan rakyat makin kuat apabila berlaku kenaikan harga barang. Nampaknya belum ada program yang dibuat kerajaan Pusat untuk menyenangkan perasaan rakyat mengenai perkara itu,” katanya selepas mesyuarat Exco Negeri di Kota Bharu 23 Mei ini.

Kesimpulannya, jalan penyelesaian jangkapanjang ialah dengan mengikut langkah kerajaan Thailand, yang boleh dilihat dari pelbaggai sudut.

Pertama, penjimatan kos supaya harga minyak boleh dikawal, demi kesejahteraan rakyat walaupun dalam masa jangka panjang.

Kedua, kerajaan melalui agensinya boleh wujudkan sebuah projek bisnes antara negara, dan

ketiga, demi keselamatan negara masa depan, seperti fiman Allah SWT Surah ke 8 Al-Anfal, ayat 60:

‘Dan persiapkanlah untuk (menghadapi) mereka, apa saja yang kamu sanggup daripada kekuatan dan daripada ikatan kuda-kuda, untuk kamu pertakuti dengan dia musuh Allah dan musuh kamu.’

Ibnu Hasyim: Nama sebenar adalah Dr Hj Mohd Hj Hashim, pernah menulis di beberapa akhbar tempatan, pernah menjadi pengarang majalah Al-Ummah dan menghasilkan beberapa buah buku politik, sejarah dan agama.

Thursday, May 24, 2007

Mengapa Bangunan PAS Di Belakang Mati?


Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


BANGUNAN PAS tujuh tingkat, kini tersergam indah di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur. Kalau dari Bangunan MARA melalui jalan sehala Jalan Raja Laut melintasi beberapa lampu isyarat lalulintas anda akan bertemu bangunan tersebut. Di belakang bangunan itu terdapat Lorong Haji Taib terkenal dengan perniagaan persundalan, yang masih belum mati-mati, disebut juga Belakang Mati.

Antara ucapan Tok Guru Mursyidul Am PAS pada perasmian bangunan itu (21-05-2007), ada menyebutkan tentang berkembang pesatnya penubuhan Kelab Penyokong PAS bukan Islam. Ianya terus berkembang di Kelantan terdiri dari orang bukan Islam, berketurunan Cina, India dan terakir dari yang berketurunan Siam.

Menurut Ustaz Mujahid Haji Yusuf Rawa yang mengetuai Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, sudah banyak kelab-kelab ini ditubuhkan seperti di Pulau Pinang, Negeri Sembilan, dan Kelantan. Pengerusi kelab-kelab tersebut ialah encik Hu Pang Chaw dari Kelantan.

“Mengapa ditubuhkan kelab-kelab penyokong PAS, adakah untuk meluaskan medan dakwah Islamiah di kalangan bukan Islam?” Saya tanya beliau, sewaktu bertemu bersama beberapa kawan yang lain.

Beliau adalah rakankarib saya yang menyertai PAS melalui tangan saya dulu. Saya yang menghantar borang ahlinya ke pejabat agung PAS melalui PAS Kawasan Balik Pulau (waktu itu saya jadi YDPnya, di mana saya menerima amanah Tok Guru Abdul Hadi yang memesan supaya cepat-cepat beri borang ahli PAS, semasa beliau pulang belajar dari Mesir dulu, walaupun beliau adalah anak bekas Yang Di Pertua atau Presiden PAS waktu itu.)

“Tidak.” Kata Ustaz Mujahid. “Tujuan utama Kelab Penyokong PAS itu ditubuhkan ialah untuk merobohkan tembuk-tembuk pemisah perkauman dan asabiah yang menjadi tabiat politik Malaysia.”

“Tabiat politik Malaysia??” Ada orang lain menyampuk.

“Ya!” Saya pula yang jawab. “Supaya orang bukan Islam melihat PAS bukan lagi dari balik tembuk yang tidak telus. Bukan melihat dari sudut mata sepet pemimpin-pemimpin kerajaan yang tidak pernah nampak langsung kebaikan PAS. Menuduh PAS dan parti-parti pembangkang sebagai perkauaman kononnya… untuk sembunyikan sifat perkauman mereka. Itulah tabiat perkauman politik Malaysia.”

“Ya..” Ustaz Mujahid menambah. “Supaya ada atau diwujudkan penjelas-penjelas Islam sebenar dari kalangan orang bukan Islam sendiri. Terutamanya di waktu saat-saat genting bila berdepan dengan pilihanraya, kita tidak saja tergesa-gesa perlu pertolongan dari parti-parti pembangkang bukan Islam lain, bahkan perlu dari rangkaian bukan Islam yang kita tangani sendiri!”

“Adakah dengan adanya pejabat PAS di pusat bandar KL ini ada kena mengena dengan meroboh atau merubah tabiat politik Malaysia itu?”

Pada telitian saya memang ada! Bukan sahaja meroboh tembuk perkauman, tetapi membina binaan Islam di atas runtuhan tersebut. Bukan sahaja Islam itu sebagai asas perpaduan masyarakat pelbagai kaum dan manusia sejagat, bahkan juga sebagai asas kepada penyelesaian segala masalah sosial masyarakat seperti di Belakang Mati ini. Kalau Belakang Mati yang tidak secara langsung menjadi simbol, ke ‘hitam’an seperti pelacuran kelas bawahan di pusat bandar ini, maka wujudnya pejabat PAS di sini akan menjadi simbul pemutihan ibarat purnama yang cahayanya menerangi malam gelap-gelita. Simbul kepada pembebasan golongan mustad’afin dari penindasan golongan mustakbirin! Itu jawapan saya.

“Sila beri komen anda mengenai bangunan baru PAS ini?”

“Kerana bangunan PAS ini terletak di tengah-tengah kawasan majmuk sekitar Chow Kit, maka kita kena jadikan PAS sebagai lambang perpaduan masyarakat berbangsa-bangsa di Malaysia. Perpaduan di bawah payung Islam bukan bererti orang bukan Islam ‘kena masuk Islam’, seperti tidak semestinya orang berfikiran Islam mesti orang Islam.” Kata saya.

Komen saya, kalau boleh sila tambahkan atau pampangkan nama PAS itu dalam bahasa Cina dan India juga di puncak bangunan tersebut…

Ibnu Hasyim: Nama sebenar adalah Dr Hj Mohd Hj Hashim, pernah menulis di beberapa akhbar tempatan, pernah menjadi pengarang majalah Al-Ummah dan menghasilkan beberapa buah buku politik, sejarah dan agama.

Monday, May 21, 2007

Kisah Cik Siti, Puteri & Seekor Kijang...


Ibnu Hasyim: CATATAN SANTAI

‘SITI’ adalah gelaran yang diberikan oleh seorang ahli bisnes Arab, yang bahasakan Cik Siti Wan Kembang dengan ‘Siti’ sahaja. Hal ini berlaku dalam perbualan didengari oleh beberapa orang yang berada di balai mengadap waktu itu.

“Apakah erti Siti itu?” Salah seorang dari mereka bertanya.

“Siti adalah gelaran bagi seorang perempuan yang menjadi tuan atau ketua orang ramai.” Jawab ahli bisnes itu. seperti yang dinukilkan berdasarkan buku ringkasan cerita Kelantan karangan Datuk Perdana Menteri Paduka Raja.

Demikian sahabat saya Ustaz Tuan Junuh bercerita mengenai Cik Siti Wan Kembang atau negeri Kelantan. Kami sedang menuju dengan sebuah kereta ke negeri tersebut melalui rentasan lebuhraya timur-barat. Dia ingin balik kampong, dan kawan saya sorang lagi itu, isterinya adalah orang negeri Cik Siti.

Sambungnya lagi, “Ada juga sumber sejarah menyatakan beliau turut juga digelarpanggil dengan Paduka Cik Siti. Dalam buku sejarah Kelantan karangan Arifin Abdul Rashid (terbitan Pustaka Al-Ahliah -1962), menyebutkan ‘Siti’ bererti tuan (perempuan) yang layak digelarkan kepada perempuan yang mula-mula menjadi pemerintah sesebuah negeri.”

Bila sebut sahaja Cik Siti Wan Kembang, orang pasti kaitkan dengan Kelantan, hingga menjadi nama timangan negeri berkenaan selain dari Serambi Makkah. Cik Siti adalah raja ke 6 yang diwariskan oleh ayahnya, adalah dari keturunan Iskandar Shah. Ayahnya ialah Sultan Ahmad (1548-1580) dan bondanya ialah Cik Banun.

Dalam usia empat tahun, Cik Siti Wan Kembang kehilangan kasih sayang ayahnya yang mangkat, menyebabkan pucuk pemerintahan Kelantan diserahkan kepada Raja Husain, sepupu Cik Banun (berasal dari Johor) dengan gelaran Sultan Husain Pemangku Raja (1580-1610). Cik Siti Wan Kembang memerintah Kelantan mulai 1610-1677. selama 67 tahun. (Sumber :’Detik-Detik Sejarah Kelantan’, Sa'ad Shukri bin Haji Muda, Pustaka Aman Press, Kota Bharu, 1971)


Beliau yang tidak pernah berkahwin, dalam usia 30 tahun telah dilantik sebagai pemerintah Kelantan menggantikan Sultan Hussin. Beliau bersemayam di Gunung Dang Besar, Hulu Kelantan yang kemudiannya ditukar nama sebagai Gunung Chinta Wangsa, terletak kira-kira 40 kilometer di tenggara Kuala Krai. Nama gunung itu kekal hingga kini.

“Beliau adalah seorang Muslimah pertama perintah Kelantan, yang hebat lagi bijaksana.” Sambung Ustaz Tuan Junuh lagi.

“Kenapa Ustaz kata begitu?”

“Saya beri 2 sebab.” Terang Ustaz Tuan Junuh lagi. “Pertama, sepanjang pemerintahannya, ramai pedagang dari luar negara, terutama Arab dan China datang berdagang di negerinya membuatkan nama Cik Siti Wan Kembang jadi terkenal dan harum semerbak keluar negara waktu itu. Maknanya beliau terkenal kerana pandai membangunkan ekonomi negara. Kedua, walaupun muslimah yang memerintah, namun tidak nampakpun kelemahan-kelemahan yang menjolok, dan beliau berjaya mengatasi beberapa masalah…”

“Apa masalah yang diatasinya?” Tanya sahabat saya yang seorang lagi.

“Bukti masalahnya .. bila bimbangkan pemerintahan di Gunung Chinta Wangsa mungkin diserang, beliau merancang pembinaan sebuah kota pentadbiran baru supaya tidak hanya bergantung kepada satu pusat pemerintahan saja.. Dua pusat pemerintahan, itulah strategi politiknya..”

Menurut Ustaz Tuan Junuh lagi, dalam mencari kawasan baru itu, beliau sampai ke hutan yang dipenuhi pokok tegayong. “Di situ, beliau membuka Kota Tegayong, bagaikan kebijaksanaan Parameswara memilih tempat membuka kota Melaka dulu.”

Di kota pentadbiran baru itu, beliau membina sebuah taman rekriasi dinamakan ‘Taman Serendah Sekebun Bunga Cerang Tegayong’. Kini terletak di Kampung Kedai Piah, Pangkal Kalong, Ketereh. Semasa pemerintahannya, telah timbul sebuah lagi kerajaan berpusat di Jembal, di bawah pemerintahan Raja Sakti (1638M /1046H). Setelah Raja Sakti mangkat, maka putera baginda, Raja Loyor telah ditabal menjadi Raja (1649M).

Baginda dianugerahkan 2 cahaya mata iaitu seorang putera, (dinamakan Raja Sakti juga) yang mangkat sejak kecil lagi dan seorang puteri bernama Puteri Saadung. “Satu lagi kehebatan pentadbiran Cik Siti, di mana beliau berjaya menjalinkan hubungan baik dengan Kerajaan Loyor di Jembal, melalui pengambilan Puteri Saadung sebagai anak angkatnya yang akan mewarisi takhta kerajaan sepeninggalannya nanti.”

“Tetapi kenapa pula Cik Siti tak kahwin-kahwin??” Sahabat saya tadi bertanya lagi. “Nak ikut macam Rabiah Adawiyah seorang sufiah di tanah Arab dulu ke?”

Rabiah binti Ismail Al-Adawiyah tergolong wanita sufi yang terkenal dalam sejarah Islam. Dia dilahirkan sekitar awal kurun kedua Hijrah berhampiran kota Basrah di Iraq. Rabiah menolak lamaran untuk berkahwin dengan alasan: “Perkahwinan itu memang perlu bagi sesiapa yang mempunyai pilihan. Adapun aku tiada mempunyai pilihan untuk diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan di bawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai apa-apa pun.” Itu kisah seorang Muslimah sufiah.

“Sebenarnya memang ramai raja atau putera-putera raja yang nak kahwin dengan Cik Siti kerana beliau amat cantik. Tetapi peminangan mereka itu tetap ditolak .. alasannya ‘tidak terlintas dihatinya untuk bersuami’. Akhirnya, lama kelamaan keadaan ini menyebabkan beliau merasa sunyi, seolah-olah hidup bersendirian.” Kata Ustaz itu lagi.

Menurut versi yang satu lagi, pada suatu hari apabila Cik Siti melihat ratu kecil Puteri Saadung ketika mengadap Raja Loyor di Jembal, timbul hasrat beliau untuk mengambil puteri anak raja tersebut sebagai anak angkatnya. Setelah berunding, akhirnya dengan kerelaan, Raja Loyor dan permaisurinya sanggup menyerahkan Puteri Saadung untuk dijaga atau dididik oleh Cik Siti Wan Kembang.

“Khabarnya, cerita Puteri Saadung pun menarik juga!?” Sampuk kawan saya itu lagi.

“Panjang ceritanya…” Kata Ustaz Tuan Junuh. Puteri Saadung adalah seorang gadis ayu serta cantik dan digelar penduduk Gunung Chinta Wangsa sebagai Puteri Wijaya Mala. Kecantikan Puteri Saadung itu menyebabkan Maharaja Siam menghantar utusan meminangnya, tetapi ditolak Cik Siti Wan Kembang. Bimbang timbul masalah, Cik Siti kahwinkan Puteri Saadung dengan Raja Abdullah (sepupunya) dari Jembal sebelum dimahkotakan di Kota Tegayong dan kemudian berpindah ke Kota Jelasin di Kota Mahligai.

Sejarah Cik Siti Wan Kembang berakhir apabila beliau melantik Raja Abdullah dan Puteri Saadung sebagai muslimah kedua pemerintah Kelantan. Selepas pelantikan itu, Cik Siti Wan Kembang kembali semula ke Gunong Chinta Wangsa, kota pemerintahan awalnya.. Akhirnya, kisahnya tidak diketahui lagi.


Ustaz Tuan Junoh menyambung. “Seterusnya, penglima tentera Siam bernama Phraya Decho telah menculik Puteri Saadung dan dibawa kepada Narai Maharaja Siam (1656-1688). Namun kerana kesetiaannya pada suaminya, dirinya diusahakan supaya tidak boleh disentuh oleh Maharaja Siam. Akhirnya, Puteri Saadung berjaya kembali ke Kelantan. Tetapi malangnya bila bertemu suaminya Raja Abdullah itu, berlaku pula pergaduhan dan tuduh menuduh. Akibat pergaduhan itu Raja Abdullah terkorban kerana kena tikaman cucuk sanggul Puteri Saadung.”

Selepas kemangkatan Raja Abdullah, Puteri Saadung telah melantik Raja Abdul Rahim (saudara raja Abdullah) menjadi Sultan di Kota Mahligai (1671M) dan dikahwinkan dengan janda Raja Abdullah (anak Penghulu Ngah Jembal). Selepas itu Puteri Saadung menjadi Raja di Bukit Marak dan sejak itu kisahnya tidak dapat dikesan lagi.

“Khabarnya lambang seekor kijang kerajaan Negeri Kelantan ada kaitan dengan Cik Siti?”

“Ya! Bila nama Cik Siti Wan Kembang mula terkenal, rakyatnya yang mendiami Gunung Ayam (berhampiran Sungai Nenggiri, kini Hulu Kelantan), membawa pelbagai persembahan untuk beliau. Antara persembahan itu ialah seekor anak kijang cantik yang amat dikasihinya. Kerana terlalu sayangkan kijang itu, Cik Siti Wan Kembang menerapkan lambang kijang pada wang emas negeri selain diabadikan pada sebahagian lambang kebesaran Kelantan yang kekal hingga kini.”

Tiba-tiba kereta kami terpaksa berhenti. Di depan kami pun sudah ada beberapa kereta yang senasib dengan kami. Tak boleh lalu, kerana beberapa ekor gajah sedang berehat di atas lebuhraya, mungkin untuk memanaskan badan….

“Gajah rupanya..” Kata Ustaz Tuan Junuh.

“Kalau gajah ada di kawasan ini, tentu kijang pun ada??” Tingkah kawan saya yang tadi.

“Kijang sudah ada. Tu!” Saya pula menjawab, sambil jari saya menunjuk kepada lambang kijang negeri Kelantan yang terlekat di hadapan keretanya. “Nampaknya anda lebih Kelantan dari sesetengah anak Kelantan jati…”

“Kita perlu buktikan, di mana kita sokong Kelantan (yang pernah dipimpin oleh dua muslimah, dan kini Tok Guru pula), bukan kerana asabiah negeri…” Jawabnya dengan suara yang tinggi sikit. Satu pukulan maut pada sindirgurau saya.